איש שמאל נבחר לראשונה לנשיאות במקסיקו; לראשונה נבחרה גם ראשת עיר הבירה

מועמד השמאל במקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור (הידוע בכינויו "אמלו") נבחר אתמול (ראשון) לנשיאות. הוא זכה ב-53% מהקולות בבחירות שנתפסו כחשובות ביותר במדינה בעשרות השנים האחרונות, והביס את מועמד מפלגת השלטון הניאוליברלית. בשער הראשי של העיתון המקסיקני "לה חורנדה" של הבוקר: פורסם צילום של "אמלו" בעצרת הניצחון שנערכה אמש בהשתתפות מאות אלפים בכיכר סוקאלו במרכז העיר מקסיקו והכותרת: "שיטפון של קולות".

2018-07-02_200709

השער הראשי של העיתון המקסיקני "לה חורנדה", הבוקר: "שיטפון של קולות"

הניצחון מציב מנהיג מהשמאל בראש הכלכלה השנייה בגודלה באמריקה הלטינית בפעם הראשונה בתולדות המדינה, מה שמעורר חרדה בקרב הבורגנות במדינה. ארגוני המעסיקים שבו וקראו במשך חודשים שלא להצביע עבור מועמד השמאל, אבל הבחירה בלופס אוברדור מעידה על דחייתו של הסטטוס קוו ואת אימוץ הדגם הכלכלי והחברתי שהכתיבה הגלובליזציה הקפיטליסטית ב"חצר האחורית" של המעצמה האימפריאליסטית הגדולה בתבל: ארצות הברית דגם שאינו משרת את האינטרסים של רוב אזרחי מקסיקו.

"הדרך הטובה ביותר להילחם באלימות היא דרך מלחמה בעוני", אמר לופס אוברדור בנאום ניצחונו בעצרת. הוא הוסיף כי יכבד חירויות אישיות וכי לא תידרש העלאה במסים ליישום מדיניותו. "אני שם לי למטרה שכל מי שיהגר ממקסיקו יעשה זאת כי הוא רוצה בכך ולא כי הוא חייב", הוסיף.

הקמפיין של לופס אוברדור התבסס על הבטחות להילחם בשחיתות, באלימות ובעוני. זוהי הפעם השלישית שלופס אוברדור מנסה להיבחר לנשיא, אך הפעם, מערכת הבחירות האלימה בתולדות המדינה העלתה את קרנו של לופס אוברדור, שנתפס כאדם יציב שבמשך שנים של עשייה ציבורית צבר בסיס תומכים רחב בקרב השכבות המוחלשות והעניות במדינה. כמו כן, הוא פרש ממפלגתו מפלגת המהפכה הדמוקרטית שהפכה לחלק מהממסד הפוליטי והקימה תנועה חדשה "מורנה" (ראשי תיבות של התנועה להתחדשות לאומית). יצוין שמועמדת התנועה, קלאודיה שיינבאום, היא האישה הראשונה הנבחרת כדי לעמוד בראש הבירה מקסיקו. במועמדותם של אמלו ושיינבאום תמכו שורה של מפלגות שמאל הגדולה שביניהן מפלגת העובדים, המגידה עצמה כ"מרקסיסטיתלניניסטית".

הבחירות אמנם התרכזו בנושאי פנים האלימות, השחיתות, ההתעשרות על חשבון העובדים והעוני אך נושא חשוב נוסף היה התמודדותו של הנשיא העתידי עם עמיתו האמריקאי דונלד טראמפ. מצביעים רבים מקווים שלופס אוברדור יצליח להתעמת עם טראמפ בנושאי ההגירה והיחסים הכלכליים בין שתי המדינות.

בפעמיים הקודמות בהן התמודד לופס אוברדור בבחירות לנשיאות הוא טען שהפסיד בגלל זיופים ורמאויות. הפעם הראשונה שהפסיד, ב-2006, היתה בפער של 0.56% מתחת למנצח פליפה קלדרון הימיני. בחודשים לאחר הבחירות, ערכו תומכיו של לופס אוברדור הפגנות ענק ברחבי המדינה, דרשו ספירה חוזרת וכינו את מועמדם "הנשיא הנבחר".