אירוע לזכרו של הסופר והמנהיג הקומוניסטי אמיל חביבי בספריה הלאומית

בספריה הלאומית יתקיים אירוע לזכרו של הסופר והמנהיג הקומוניסטי אמיל חביבי ביום חמישי הקרוב, 14 בספטמבר, תחת הכותרת "בדרכו – מורשתו רבת הפנים של אמיל חביבי". מנהיג מק"י המנוח, אמיל חביבי (1996-1922) מוכר בעיקר בתור סמל למאבקים ולסתירות בחייהם של פלסטינים ופלסטיניות אזרחי ישראל לאחר 1948. בתור חבר כנסת מטעם מק״י או בתור סופר, מחבר ״האופסימיסט״ ויצירות אחרות, שזכה בראשית שנות התשעים של המאה שעברה הן בפרס ישראל לספרות והן באות אלקֻדס לתרבות פלסטינית. האירוע יתקיים בשעה 19:30 והכניסה ללא תשלום.

2

המשורר מחמוד דרוויש ואמיל חביבי (צילום: אל אתיחאד)

האירוע בהשתתפות: ד"ר רחל יוקליס, הספרייה הלאומית; מרזוק חלבי, עיתונאי, סופר ומשורר; פרופ' מחמוד גנאים, אוניברסיטת תל אביב; פרופ' ניסים קלדרון, אוניברסיטת בן גוריון ויועד גנאדרי חכים, נכדתו של אמיל חביבי. ליווי מוזיקלי: קוורטטוקא, מרים טוקאן שירה, עידן טולדנו גיטרה, עוד; רחלי גלאי צ'לו ונועה וקס כלי הקשה.ל

לקראת האירוע כתב באתר הספרייה הלאומית נמרוד בן זאב (דוקטורנט להיסטוריה באוניברסיטת פנסילבניה שבפילדלפיה) העוסק בהיסטוריה של ענף הבניין בארץ "עבור חביבי הצעיר, הפוליטיקה הפלסטינית, המאבק בציונות והמאבק בבריטים, היו כולם חלק ממארג רחב הרבה יותר של מאבקים עולמיים – לחירות לאומית אל מול הקולוניאליזם מחד, ואל מול הפשיזם וגורמים ריאקציונריים ושמרניים בתוך החברה ומחוצה לה, מאידך. לדברי בן זאב }הפשיזם והקולוניאליזם בעיניו שירתו זה את זה. במאמר מן הגיליון הראשון של 'אלע׳ד', שהתפרסם ביולי 1945 ופורסם קודם לכן ב'אלאתחאד', תקף בחריפות את הגורמים בתנועה הלאומית הפלסטינית שתלו תקוות בפשיזם הגרמני והאיטלקי: מי בהמתנה שקטה לתוצאות המלחמה ומי בתמיכה גלויה מתוך מחשבה כי 'אויב אויבי הוא ידידי'. גורמים אלו, טען, טעו והטעו את הציבור הפלסטיני בתמיכתם בפשיזם שגם הוא קולוניאליסטי במהותו. באותו הזמן הם גם שירתו את בריטניה והציונות בכך שצבעו את התנועה הלאומית הפלסטינית בצבעי בורות וגזענות".

פרטים נוספים על אירוע מיוחד בספרייה תחת הכותרת "בדרכו – מורשתו רבת הפנים של אמיל חביבי":

https://www.eventer.co.il/004y3