אירוע הקראת עדויות מקוון: אלפי ילדים פלסטינים נעצרים מדי שנה בשטחים הכבושים

אלפי ילדים פלסטינים נעצרים בידי כוחות הביטחון הישראלים מדי שנה בשטחים הכבושים. בשלוש השנים האחרונות (2019-2017) עצרו כוחות הביטחון בגדה ובמזרח ירושלים 5,000 נערים בגילאים 18-12. בכל אחת מהשנים נעצרו בממוצע בגדה כמה עשרות נערים פלסטינים צעירים שגילם 13 ומטה. גם במזרח ירושלים מדובר על מספר שנתי ממוצע דומה של 30 נערים פלסטינים בני 13 או פחות שנעצרו בידי כוחות הביטחון.

מ"הורים נגד מעצרי ילדים" הפועלת כדי לעצור את תופעת מעצרי הקטינים בשטחים קראו לישראל לפעול על פי החוק והכללים של הדין הבינלאומי והישראלי ובראשם עקרון "טובת הילד". "מדינת ישראל תוקפת את החלשים ביותר כדי לשבור את רוחם של הילדים ואת רוח ההתנגדות לכיבוש בקרב החברה הפלסטינית. לאף ילד בשום מקום בעולם לא מגיע לפחד, להיות מושפל או קורבן לאיומים ואלימות, ועלינו ההורים החובה לפעול כדי שכל ילד יזכה להגנה ולביטחון המגיעים לו", נמסר.

מחר (שישי) ייערך בשעה 11:00 אירוע הקראת עדויות מקוון של ילדים והוריהם לו שותפים יש דין, שוברים שתיקה, רופאים לזכויות אדם והורים נגד מעצרי ילדים. האירוע יועבר בשידור חי בדף הפייסבוק של יש דין.

יצוין ששיטות המעצר של קטינים פלסטינים דומות לשיטות מעצר של מבוקשים. הנערים הצעירים נלקחים מביתם באישון לילה על ידי כוחות הביטחון, כשהם לבד וללא ליווי הורים. הם מגיעים לחקירה כשהם מבוהלים ועייפים. עדויות רבות של קטינים מציגות תמונה שלפיה הקטינים נותרים ללא אוכל או שתייה, נמצאים בבידוד שעות ארוכות ולחלקם אף לא ניתנת האפשרות לעשות את צרכיהם.

חוק הנוער הישראלי קובע בהתייחסו למעצרים כי הפעלת סמכויות ונקיטת הליכים ייעשו תוך שמירה על כבודו של הקטין. החוק מכיר בכך שחוויות של מעצר וחקירה בתקופה כה רגישה של עיצוב האישיות והזהות, עלולות לפגוע בהתפתחותם ובבריאותם הנפשית של הנערים. אלא שבניגוד לנערים וילדים ישראלים, ילדים פלסטינים בשטחים הכבושים נעצרים ונשפטים בידי המערכת הצבאית, שאינה כפופה לציווי להגן על כבודם והתפתחותם התקינה. ממשלת ישראל נמנעת מהחלת עקרונות אמנת זכויות הילד של האו"ם בגדה, וכך למעשה אין מערכת כללים ונורמות משפטיות המגנה על הקטינים שם.

דף הפייסבוק של יש דין

https://www.facebook.com/yeshdin