אירועים ברחבי העולם לציון 200 שנה להולדתו של המנהיג הסוציאליסטי פרידריך אנגלס

אירועים לציון 200 שנה להולדתו של מנהיג הסוציאליסטי הגרמני פרידריך אֶנְגֶלְס נערכים היום ובסוף השבוע ברחבי העולם. אנגלס היה ידידו, עמיתו ותומכו של קרל מרקס, ויחד הם כתבו ב-1848 את "מניפסט המפלגה קומוניסטית" הנודע.

פרידריך אנגלס (צילום ארכיון)

אנלגס נולד בעיר הפרוסית בארמן לימים וופרטל, גרמניה. הוא היה הבן הבכור למשפחת תעשייני כותנה. לאחר שירותו הצבאי בברלין, נשלח אנגלס כנציג המשפחה למפעל בבעלותה במרכז תעשיית הטקסטיל דאז, במנצ'סטר שבאנגליה. יחד עם מרקס, הוא הנחה את עקרונות היסוד של המטריאליזם הדיאלקטי והמטריאליזם ההיסטורי והיה פעיל בהקמת האינטרנציונל הראשון (1864), התאגדות הפועלים הסוציאליסטית הבינלאומית הראשונה, וגם באינטרנציונל השני (1889). אנגלס נפטר בלונדון ב-1895.

לדברי מנהיג מהפכת אוקטובר, ו.י. לנין "לאחר מותו של מרקס ב-1883, הפך אנגלס למורה הדרך של הסוציאליסטים האירופים". הוא גם דאג להוציא לאור את הכרכים השני והשלישי של "הקפיטל" מאת מרקס. אנגלס פרסם שורה ארוכה של ספרים ומאמרים, שעסקו בכלכלה, חברה, פוליטיקה, סוציאליזם, מתמטיקה, סביבה ואף תכנון עירוני.

"מצבו של המעמד העובד באנגליה" פרסם פרידריך אנגלס ב-1845 ושתורגם לעברית הוא ניתוח מפוכח וממצה של מצב הפרולטריון האנגלי במחצית הראשונה של המאה ה-19 ויש בו היסודות להבנת העיר הקפיטליסטית המודרנית. בין ספריו הידועים ביותר של אנגלס, שרובם תורגמו ופורסמו בעברית בשנות ה-40 וה-50: "עקרונות הקומוניזם", "האנטידיהרינג", "מסוציאליזם אוטופי לסוציאליזם מדעי", "מקור המשפחה, הקניין הפרטי והמדינה", "המשפחה הקדושה" ו"הדיאלקטיקה של הטבע". הספר האחרון של אנגלס שתורגם לעברית, ושכאמור כתב בצוותא עם מרקס, הוא "המניפסט הקומוניסטי במבחן הזמן" בעריכת בנימין כהן (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1998).

לעיון ב"מניפסט הקומוניסטי במבחן הזמן":

https://archive.org/details/communism_20190509/communistmanifestoheb1998/mode/2up