איראן רוצה להשמיד אותנו? בטהראן מתנהל ויכוח ער וכאן אין דיון בנושא

בסוף השבוע נתבשרנו שוב על התקפות ישראליות על מטרות איראניות באזור כיסווה, דרום-מערבית לדמשק. הרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט התרברב בריאיון סיכום תפקידו, כי ישראל תקפה אלפי מטרות הקשורות באיראן ובחיזבאללה וכי היא הציבה את המאבק באיראן בראש סדר העדיפויות של הצבא. הוא אף טען כי צה"ל "עומד מול קאסם סולימאני, מפקד כוח 'קודס' של משמרות המהפכה האיראניים".

2019-01-15_212207

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף (צילום: הבית הלבן)

 

אך האם קוראת איראן להשמדת ישראל? בישראל רבים משוכנעים שכן. והנה, בשבוע שעבר (7.1) פרסם מומחה "הארץ" לענייני המזרח התיכון, ד"ר צבי בראל, ציטוטים של שר החוץ האיראני ג'וואד זריף שהתראיין לשבועון הצרפתי "לה פואה" בדצמבר האחרון.

בריאיון נשאל זריף לגבי כוונת איראן להשמיד את ישראל. זריף דחה את עצם השאלה: "מתי אמר מישהו שאיראן תשמיד את ישראל? תראה לי אדם אחד שאמר זאת". כשציטט הכתב את הנשיא אחמדינג'אד מ-2007, שלדבריו "ישראל צריכה להיעלם מן המפה", השיב זריף: "אחמדינג'אד ציטט את האייטולה חומייני שאמר כי ישראל תיעלם מדפי ההיסטוריה. הוא לא אמר שהוא ישמיד אותה. מדיניותה של ישראל והתנהגותה יובילו לכך שהיא תתחסל מעצמה".

בראל מוסיף שזו, כנראה, הפעם הראשונה שנושא משרה רשמית באיראן אומר במפורש שאיראן איננה מתכוונת להשמיד את ישראל.

נוכח גל תהיות שעלה באיראן, הסביר דובר משרד החוץ האיראני, בהרם קאסמי: "דבריו של זריף עולים בקנה אחד עם מדיניותה הקבועה של איראן. חומייני וחמינאי אמרו אמנם שישראל תיעלם מהמפה בתוך 25 שנים בגלל מדיניותה, אבל הם לא אמרו שאיראן היא שתשמיד אותה. איראן לא איימה להשמיד את ישראל". הוא הדגיש: "ישראל היא שמאיימת בהשמדת איראן".

לא   כולם    באיראן   קיבלו   בהסכמה   את   ההסבר   הזה.

העיתון הלאומני והשמרני "כיהאן" (שיש לו גם מהדורה אנגלית) האשים את זריף בסילוף דברי חומייני וב"סטייה ממטרות המהפכה האסלאמית". לעומתו, היו גם שמתחו ביקורת על המשך המדיניות האנטי-ישראלית של איראן, כמו לדוגמא פרופ' האדי בורהאני מאוניברסיטת טהראן, המתמחה בלימודים פלסטיניים ובוגר אוניברסיטת אקסטר שבבריטניה, שם למד אצל פרופ' אילן פפה.

במאמר שפרסם בורהאני באתר "חבאר אונליין", טען כי איראן משלמת מחיר יקר על הפרשנות למדיניותה. העולם ברובו רואה בהתקפות ישראליות על איראן פעולות לגיטימיות שמטרתן התגוננות מפני כוונות איראן להשמידה. "המטרה העיקרית של איראן היא לבלום את המדיניות הגזענית של ישראל ולא להשמיד אותה", כתב.

רפורמיסט ידוע אחר, גם הוא פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת טהראן, סאדג זיבהכלאם, אף הקצין את השאלה: "השאלה איננה אם איראן תשמיד את ישראל או ישראל תשמיד את עצמה, אלא מי בכלל העניק לאיראן את האחריות להשמיד את ישראל והאם רוב הציבור תומך בכך".

זיבהכלאם נענש בעבר בעקבות ציוץ בטוויטר שזכה ביותר מ-10,000 תגובות. אז הוא כתב: "אם, אללה יוסתור, תתחולל מלחמה ביננו לבין ישראל, נצטרך להסביר לדורות הבאים מדוע יצאנו למלחמה עם מדינה המרוחקת מאיתנו 2,000 ק"מ, שלא איימה עלינו ולא הייתה לנו איתה שום מחלוקת. לשם מה היו כל הנפגעים והמיליארדים להוצאות צבאיות?". עיתונאים אחרים ראו בדברי זריף "מדיניות איראנית חדשה" וטענו כי "מדובר בכיוון חשוב".

צבי בראל סיכם באומרו, כי הרגישות לנושא באיראן והמחלוקת שהוא מעורר צריכות להדהד גם בישראל. אך בה הטענה שאיראן שואפת להשמיד את ישראל מתקבלת כאקסיומה שאין עליה עוררין ואין לגביה ויכוח ציבורי.

באיראן עוקבים באופן הדוק אחרי מממשלת נתניהו וכותבים על התפתחויות בישראל ועל הלכי רוח בחברה הישראלית. זאת, בעוד שמחלוקות, ביקורות וניתוחים פוליטיים של איראניים בתוך איראן נעלמים מהציבור הישראלי הרחב ומגיעים רק לידיעת חוקרים ואנשי מודיעין, שכלל אינם מזינים את השיח הישראלי.

"זו הדרך" מקפיד לפרסם, ככל יכולתו הדלה, מידע על המצב הפנימי והמאבקים בפוליטיקה האיראנית. מעל דפים אלה אנו ביקורתיים כלפי ממשלת ישראל אך גם כלפי המהפכה שדיכאה את השמאל באיראן. איראן משתמשת בסכסוך הישראלי-ערבי-פלסטיני להגברת השפעתה באזור. אך אם וכאשר תגיע ישראל להסדר שלום שיהא מקובל על הפלסטינים, הוא יתקבל גם באיראן. האיראנים אמרו זאת.

איראן היא מעצמה אזורית ותישאר כזו. צריך להכיר את מורכבותה ואת הוויכוחים המפלגים את החברה האיראנית. אנו עדים להצהרת ארה"ב על כוונתה לצאת מסוריה, ולכן חשוב להבין אילו הכוחות יישארו כאן באזור ואת מי משרתת ישראל במדיניותה. לא נגזר עלינו, אזרחי ישראל, להישאר הכוח המאסף של טראמפ ולהילחם כדי להגן על סעודיה. איראנים וישראלים מסרבים להיות אויבים.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב