איראן: מאות מקרי רצח בידי השלטונות הוסתרו באמצעות חסימת הגישה לאינטרנט

תחקיר של ארגון זכויות אדם אמנסטי הבינלאומי קובע שהרשויות באיראן חסמו במכוון את הגישה לאינטרנט בזמן המחאות הנרחבות שפרצו בכל רחבי המדינה ב-15 בנובמבר 2019, במטרה להסתיר את ההיקף האמיתי של מקרי ההרג בידי כוחות הביטחון. המחאות פרצו בעקבות החלטת המשטר לייקר משמעותית את מחירי הדלק.

במהלך המחאות, הרגו כוחות הביטחון האיראניים לפחות 304 גברים, נשים וילדים. ההרג הבלתי חוקי של מפגינים ועוברי אורח לווה בחסימה מכוונת של הגישה לאינטרנט על ידי השלטונות, במטרה להשתיק את הציבור ואת דברי הביקורת על המעשים. ההרג המסיבי ביותר התרחש במהלך 48 השעות בהן נחסמה הגישה לרשת. תחקיר אמנסטי הצליח לאמת את פרטיהם של 304 אנשים שנהרגו במהלך המחאות, אך ההנחה היא שמספר ההרוגים האמיתי הוא גבוה בהרבה. למרבה הצער, בגלל חסימת הגישה לאינטרנט, ייתכן שלעולם לא נוכל ללמוד את שמותיהם וסיפוריהם של כל האנשים שחייהם נגדעו באכזריות בידי השלטונות האיראניים.

עד עתה, אף אדם עוד לא נחקר חקירה פלילית או נשא באחריות כלשהי למקרי ההרג הללו. אמנסטי קרא השבוע שוב למדינות החברות במועצת זכויות האדם של האו"ם להעניק מנדט לחקירה עצמאית של המקרים, כדי להבטיח שהאחראים להרג הבלתי חוקי ליוזמתו, לתכנונו ולביצועו יועמדו לדין צדק במשפטים הוגנים. לדברי אמנסטי "חופש הביטוי מוכר כזכות אדם בסיסית תחת סעיף 19 בהכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, ובחוק הבינלאומי תחת ההצהרה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות. הגבלת חופש הביטוי במטרה להשתיק ביקורת על השלטונות היא לא חוקית ומסוכנת. לא פעם היא גם עולה בחיי אדם".

לדו"ח המלא (באנגלית):

https://iran-shutdown.amnesty.org