אין ידידות – רק אינטרסים: ארה"ב רוצה לפתוח את הסכם הסחר עם ישראל תוך פגיעה בתעשייה ובחקלאות

הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ מעניין להפחית את מכסים על ייבוא תוצרת חקלאית מארה"ב לישראל, כך על פי דיווח שהתפרסם אתמול (שישי) באתר החדשות הכלכלי "בלומברג". באתר דווח כי בשבוע הבא תגיע משלחת אמריקאית שתפתח במשא ומתן עם ישראל על תנאי המסחר בין שתי המדינות. ישראל וארה"ב עוד לא הודיעו רשמית על פתיחת הסכמי הסחר ביניהן, ועל פי "בלומברג" מדובר בשיחות חשאיות. עם זאת, מאז הפרסום אישרו שתי המדינות את קיומן של השיחות.

2019-03-09_201647

הדרישה האמריקאית לפתוח את המשק לייבוא תוצרת חקלאית איננה ייחודית לישראל. לפני מספר ימים הודיע טראמפ על כוונתו לדרוש צעדים דומים גם מטורקיה והודו, שתי שותפות סחר משמעותיות של ארה"ב. מדובר במהלך שנועד להקל על היצוא האמריקאי, בדומה לדרישות מול סין שהובילו בחודשים האחרונים ל"מלחמת סחר" לבין שתי המדינות והטלת מכסים כבדים מדני הצדדים.

עם זאת, פתיחת השוק הישראלי לייבוא מארה"ב עלול לפגוע עוד יותר בתעשייה הישראלית, ובאופן מיוחד בחקלאות בישראל. שר האוצר משה כחלון פעל בשנים האחרונות כדי להוריד את המכסים על ייבוא תוצרת חקלאית מחו"ל, דבר שזכה לתמיכה מצד משרד האוצר. ככל הנראה יתמכו במשרד האוצר להגיע להסכם שיאפשר הורדת מכסים על ייבוא אמריקאי. עם זאת, צעדי מסוג זה פוגעים ביכולתה של החקלאות הישראלית להתחרות מול המחירים הזולים של התוצרת החקלאית מחו"ל בייחוד האמריקאית המסובסדת עד מאוד על ידי הממשל. גורמים בחקלאות הישראלית כבר הזהירו בחודשים האחרונים מפני משבר חמור בענף אם ימשכו הורדות המכסים.

לישראל יש עודף מסחרי משמעותי עם ארה"ב, שעמד בשנת 2017 על 14 מיליארד דולר. ברק אובמה, הנשיא האמריקאי הקודם, ניסה לפתוח את הסכמי הסחר עם ישראל למשא ומתן, ולהביא להורדת מכסים שתאפשר ייצוא מוגבר בארה"ב לישראל, אבל השיחות לא הובילו לחתימה מחודשת על הסכם.