אין הפוגה במרד החברתי בעיראק ובלבנון: שביתות, חסימת כבישים והפגנות המוניות

ראש ממשלת עיראק, עאדל עבדול מהדי, פנה אמש (ראשון) למפגינים, בקריאה נואשת להחזרת החיים לשגרה ברחבי המדינה. הוא אמר כי התמשכות המחאה עולה למשק "מיליארדי דולרים", וכי ההפגנות "ניערו את המערכת הפוליטית" והשיגו את מטרתן. יחד עם זאת, לא נתן כל מענה לדרישות המפגינים, בראש ובראשונה: התפטרות הממשלה.

יחד עם זאת, המפגינים דורשים את החלפת השיטה כולה, ולא רק את התפטרות הממשלה, המסרבת לעשות זאת עד עתה. עשרות אלפים התאספו אמש ובימים האחרונים בכיכר תחריר בבגדאד ובערים אחרות, כשאלפי תלמידים וסטודנטים החרימו את הלימודים כדי להשתתף בהפגנות הרחוב. ארגון המורים הודיע אתמול כי השביתה במערכת החינוך תימשך כל עוד לא הושגו מטרות ההתקוממות. זהו השבוע השני לשביתת מערכת החינוך העיראקית. אמש קראו המפגינים לקיים היום שביתה כללית ברחבי המדינה. גם בלבנון רבבות המפגינים שהתכנסו אמש במרכז ביירות ובערים נוספות קראו לקיום שביתה כללית בתמיכה עם דרישות המפגינים.

אתמול חסמו המפגינים בעיראק כבישים בסמוך לאתר המחאה המרכזי עם צמיגים בוערים וגדר תיל, ופרסו כרזה שעליה נכתב: "הכבישים סגורים בהוראת העם". הם נוקטים טקטיקה דומה לזו של המפגינים בלבנון.

מפגין מניף כרזה ליד כיכר תחריר בבגדד: "אנו לא מעוניינים להחליף חמור בפרד, אלא לחסל את כל הבהמות שבשלטון" (צילום: טאריק אלשעב)

יצוין ששלושה מפגינים נורו אתמול למוות סמוך לקונסוליית איראן בעיר כרבלא. מאות מפגינים תקפו אמש את הקונסוליה והעלו אותה באש, תוך שהם מטפסים על מחסומי הבטון המקיפים את המבנה, מסירים את דגל איראן ומחליפים אותו בדגל עיראק כך סיפרו עדי ראיה. כרבלא היא עיר קדושה לאסלאם השיעי ולפני כשבוע נהרגו בה יותר מ-14 בני אדם אחרי שכוחות הביטחון העיראקיים פתחו באש על מפגינים.