אין גירוש מרצון: נתניהו מתכנן גם את השימוש בכוח לסילוק פליטים ומבקשי מקלט

מליאת הכנסת אישרה (11.12) את החוק לגירוש ולכליאת מבקשי המקלט. 71 ח"כים תמכו בחוק ו-41 התנגדו לו. לאחרונה חתמה ישראל עם רואנדה על הסכם שבמסגרתו תוכל הראשונה להעביר לאחרונה מבקשי מקלט אפריקאים גם ללא הסכמתם, ורה"מ נתניהו הורה (3.1) לבחון גירוש בכוח של מבקשי המקלט.

2018-01-09_202954

סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים נגד גירוש הפליטים (צילום: עומדים ביחד)

 

לפי ההסכם, תשלם ישראל לרואנדה 5,000 דולרים עבור כל מבקש מקלט שיגורש אליה. שרת החוץ של רואנדה טענה לאחרונה כי נדרש סכום גדול יותר על מנת להעניק למגורשים רמת חיים נאותה, אך הערכת חוקרים מטעם ארגוני הסיוע לפליטים – שהכסף בין כה וכה לא יגיע למבקשי המקלט, אלא יועבר כתשלום של ישראל לממשלת רואנדה. זאת, בהמשך לפתיחת שגרירות ישראלית ברואנדה ולעסקות הנשק, שהמדינה מסרבת לחשוף את היקפן, בין שתי המדינות.

מי שלא יעזוב את ישראל ״מרצונו״ בחודשיים הקרובים, עד שייסגר מתקן הכליאה חולות, ייכלא בבית סוהר בלא הגבלת זמן. על רקע משבר הפליטות העולמי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה (66 מיליוני עקורים ופליטים), מסרבת ממשלת ישראל לאשר  הימצאות של פליטים שמספרם פחות מחצי אחוז מאוכלוסייתה.

ההתעללות הנמשכת במבקשי המקלט,  הובילה כ-3,000 מהם לעזוב את ישראל בשנים האחרונות. 40,000 יוצאי סודן ואריתריאה שנותרו כאן, שנתניהו חותר לגרשם כעת למדינה שלישית, הם פליטים. ישראל עצמה מכירה בכך שהם פליטים, מבלי להצהיר כן, אחרת לא הייתה מגרשת אותם למדינה שלישית כי אם למדינות מוצאם.

חשוב לזכור כי לא היו אלה כוחות השוק, כי אם זרועותיה הארוכות של המדינה, שהביאו את מבקשי המקלט באוטובוסים לשכונות דרום תל אביב. אנו מזדהים עם המחאה של תושבי שכונות אלה נגד הזנחתן. אך הסתה גזענית נגד הפליטים אינה פותרת דבר. ישנן דרכים לסייע לפליטים בקליטתם. גירוש אינו אחד מהן. הממשלה לא בדקה עד כה את הרוב המכריע של בקשות המקלט שהוגשו וגם לא פעלה לפיזור פליטים ביישובים בהם חסרים עובדים. במקום קליטה של אלה שברחו מגורל מר, מתכננת הממשלה גירוש למדינות בהן מחכים להם רק מצוקה, רעב והתעללות.

הממשלה שבה והוכיחה כי מניעיה הם גזעניים, כאשר הודיעה השבוע (7.1) על כוונתה לאשר את בואם של למעלה מ-10,000 מהגרי עבודה חדשים במקום מבקשי מקלט אפריקאים שתגרש.

כאשר ריח הבחירות באוויר, מלבות מפלגות הימין את הגזענות. הן מעדיפות להסית, להפחיד, לכלוא בלא הגבלת זמן, ולגרש בכוח  מחפשי מקלט לסכנת עינויים, סחר בבני אדם ומוות, מאשר לדאוג לדיור זול ולמערכות בריאות ורווחה קורסות.

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב