איימן עודה בשכונת שפירא: אספת בחירות של הרשימה המשותפת בדרום ת"א

באווירה טובה ומלאת אנרגיה, עם יותר ממאה משתתפות ומשתתפים, התקיימה ביום שני האחרון אספת בחירות פתוחה של הרשימה המשותפת בשכונת שפירא בדרום ת"א, בהשתתפות יו"ר הרשימה איימן עודה (חד"ש). את האירוע הנחתה נועה לוי, מנהלת קמפיין הבחירות של הרשימה המשותפת בשפה העברית ומועמדת במקום ה-15 ברשימה. המשתתפים במפגש, שנערך באוויר הפתוח בגינה הציבורית המקיפה את "קפה שפירא", היו ברובם צעירות וצעירים יהודים וערבים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם. נוסף למשתתפים שהגיעו בכוונה להשתתף באספה, היו גם רבים שעברו בסמוך לה, בדרך הביתה או בטיול עם הכלב, והחליטו לעצור, להקשיב ואף לשאול שאלות.

ח"כ איימן עודה, ביום שני האחרון, בשכונת שפירא בתל-אביב (צילום: זו הדרך)

 

ח"כ עודה, שדיבר מול הקהל הצפוף בגובה העיניים, פתח את דבריו בתודה לתושבי שכונת שפירא, בה נרשם השיעור הגבוה ביותר של הצבעה לרשימה המשותפת בקרב האוכלוסייה היהודית בבחירות לכנסת ה-23 (באחדות מהקלפיות בשכונה זכתה הרשימה ב-10% מהקולות!).

בדבריו הדגיש עודה, כי אין ניגוד אינטרסים בין הציבור היהודי לציבור הערבי בישראל. לדבריו, ממשלת הימין טורחת לנפק מצג-שווא של ניגוד זה כדי לקדם מדיניות של הפרד ומשול. אין ניגוד בצורך הבהול לבלום את הפשיעה המאורגנת; אין ניגוד בהכרח להתמודד עם העוני, שהעמיק במשבר הקורונה; ואין ניגוד בצורך במדיניות ממשלתית שתסייע לנפגעי המשבר הכלכלי. התנעת מהלך לסיום הכיבוש, אספקת חיסונים לכלל התושבים והתמודדות עם אלימות כלפי נשים הם אינטרסים משותפים ליהודים ולערבים.

לאחר מכן התייחס עודה לסיסמה של קמפיין הבחירות של הרשימה המשותפת – "אין דמוקרטיה בלי שוויון" – ופרט אותה לסעיפים: ביטול חוק הלאום (ולא תיקונו) וביטול ספיחיו בחקיקה כמו חוק קמיניץ להריסת בתים; הבטחת שוויון אזרחי בגישה למשאבים ובחלוקת משאבים; מניעת אפליה על רקע מוצא, מין, דת, ונטייה מינית (נושא אליו התייחס עודה בלאקוניות, אולם תפס נפח משמעותי בשאלות המשתתפים).

עודה הוסיף כי עיקרון השוויון המהותי מחייב שותפות יהודית-ערבית, וכי ללא הציבור הערבי לא ניתן להביס את ממשלת הימין. הוא הזכיר את הנכונות של הבוחרים הערבים להתפשר על מנת לסלק את נתניהו מהשלטון, כפי שהתבטאה בהצבעה לגנרל ברק בבחירות הישירות ב-99' או בהמלצה על הגנרל גנץ בפני הנשיא בשנה שעברה, וזאת למרות הפשעים שביצעו כלובשי מדים. עודה שיתף את הקהל באכזבתו מעליבותו של גנץ, שבחר להצטרף לממשלת הימין לא בגלל הנגיף, אלא משום שלא האמין שניתן להתבסס על "הקול הערבי". כן שיתף בצערו על היפרדות רע"מ מהרשימה המשותפת, לאחר שנתניהו הוליך שולל את מנסור עבאס.

בשלב השאלות ניכר מתח בעיקר בנושא זכויות להט"ב. להט"בים ערבים שנכחו באספה הביעו בדבריהם אכזבה מכך שעודה לא התנער מההתבטאות ההומופובית של אחמד טיבי ומחוסר המענה למצוקתם של להט"בים בחברה הערבית. עודה השיב כי הוא מתנגד לאפליה ולפגיעה בבני אדם על כל רקע שהוא, וציין כי הצביע בכנסת בעד איסור טיפולי המרה.

עודה נשאל מה עמדתו בנושא כפיית חיסונים. הוא השיב: "חיסון אינו יכול להיחשב לפריבילגיה שלוקחים או לא לוקחים. זו שאלה של בריאות הציבור, והאפשרות להתחסן צריכה להיות פתוחה לכולם, בלי תלות במעמד אזרחי". עודה עודד את הציבור להתחסן וציין את הצבעת חברי הסיעה נגד הצבת החיסון כתנאי לחזרה לעבודה ולפתיחת עסקים.

בתשובה לשאלה "איזה תפקיד היית רוצה למלא בממשלה, אם התנאים היו בשלים לכך?", ענה עודה: "בעת זו הייתי רוצה להיות שר האוצר". לדבריו, יהודים וערבים חייבים להיאבק יחד כדי לצמצם את נזקי המדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית, במיוחד בתקופת היציאה מהמגפה. עודה הזכיר את הקדנציה של נתניהו כשר אוצר, כאשר ניצח על הפרטת קרנות הפנסיה ועל העברת משאבים אדירים לידי קומץ טייקונים. "מול מהלכים מסוג זה ניאבק בכנסת הבאה", אמר.

לסיום כדאי לציין את שהיה פעם מובן מאליו ועכשיו הוא בגדר סנסציה: אספת בחירות פומבית אמיתית. לא זום ולא שידור חי בפייסבוק. למארגנים מגיע "כל הכבוד" על המפגש הגדול, הערני והנרגש – כמעט שנה לאחר הכניסה לסגר הראשון ב-17 במארס 2020.

סיגל רונן