איוולת החומה: תערוכה חדשה בגלריה לאמנות של אוניברסיטת תל-אביב

בגלריה לאמנות של אוניברסיטת תלאביב בכיכר אנטין, סמוך לכניסה הראשית לקמפוס (פינת הרחובות חיים לבנון ואיינשטיין) נפתחה לאחרונה התערוכה "קווי הגנה: מאז'ינו, ברלב ומעבר", בהשתתפות האמנים מרינה אברמוביץ' ואוליי, עמיר בלבן, מיכה ברעם, אלכסנדר גירקנז'ה, נטע לאופר, יעל לביא ואסף עברון.

2018-12-07_163234

צילום של מיכה ברעם מ-1971 מתוך התערוכה: "תעוז – הקו השני של ביצורי התעלה, סיני".

למרות גודלן העצום של הגלריה ושל התערוכה, אין להן יחסי ציבור טובים. הסטודנטים והמרצים החולפים בדרכם באזור (ולפעמים אף מפגינים בכיכר, כפי שקרה בשבוע שעבר כשנערכה שם מחאה נגד אלימות כלפי נשים) אינם מבחינים רובם בגלריה, ואינם עוצרים על מנת להתבונן בתערוכות המתחלפות.

הפעם אני מבקש מהחולפים ליד הגלריה, שכניסתה ליד "בוטקה" המאבטחים – לעצור, להיכנס ולהקדיש כחצי שעה מזמנם כדי להתבונן מקרוב בצילומים ובעבודות הווידאו, ולחבר ביניהם בראייה ביקורתית מקיפה. יש זמן: התערוכה תינעל ב-16 ביוני 2019.

התערוכה מוקדשת לזכרו של פול ויריליו הצרפתי, שמת בחודש ספטמבר האחרון. ויריליו היה בנו של קומוניסט איטלקי שלחם בפשיזם בארצו עד שגלה ממנה. היה גם פעיל חברתי למען הזכות לדיור ולמען מוחלשים בכלל. ויריליו היה פרופסור לאדריכלות, פילוסוף אורבניסט, ונמנה עם הוגי הדעת הצרפתים הידועים ביותר במאה ה-20. חיבר את הספר "ארכיאולוגיה של בונקר", שראה ב-1975 וזכה בפרסום רב.

לדברי האוצרים, גליה גור זאב וד"ר ספי הנדלר, "התערוכה בוחנת את מקורותיה, אופייה והשלכותיה של תופעת הביצור מנקודת מבט היסטורית. היא שואלת כיצד מבני התבצרות מרשימים וראוותניים נהרסו, נשכחו ונזנחו לחסדיהם של כוחות הטבע. עם הזמן הם הפכו מעין אנדרטאות לכישלון ודגם בסיסי של פחד אנושי".

הנדלר וגור זאב הוסיפו: "התערוכה פועלת לחשוף את משמעותיהם של קווי ההגנה לא רק במישור הביטחוני והפוליטי, כי אם גם במסגרת שיח סביבתי, נפשי ורגשי. במרכז התערוכה מוצגים צילומים משני קווי ביצורים מפורסמים, קו מאז'ינו הצרפתי וקו ברלב הישראלי.

"במקביל מוצגות עבודות שעוסקות בחומה בין ארה"ב למקסיקו, בחומה הסינית וגם בגדר ההפרדה הישראלית. הצבת הקווים השונים אלה בצד אלה מאפשרת התבוננות מחודשת בהבטחות ובאשליות הכרוכות באקט הביצור". התערוכה, אם כן, חושפת את איוולת החומה – על אחת כמה וכמה בהקשר המקומי; מקו ברלב בשטחים הכבושים בסיני ועד לחומת האפרטהייד שנבנתה במטרה לבצר את האחיזה הישראלית בשטחים הפלסטיניים הכבושים.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב