אחרי חודש וחצי הסתיימה השביתה של הסגל הזוטר במכללת בית ברל

אחרי חודש וחצי הסתיימה אתמול (חמישי) השביתה של הסגל הזוטר במכללת בית ברל. ההסכם הקיבוצי שייחתם יבטיח לחברי סגל ההוראה הזוטר 12 משכורות בשנה (לעומת 7 משכורות כיום), תוספות שכר הכרה בוותק ועוד. ועד הסגל הזוטר במכללה, המאוגד בכוח לעובדים, הודיע על קבלת מתווה הסכמות מול הנהלת המכללה, משרד האוצר והות"ת (הוועדה לתכנון תקציבי) – הסכמה שתוביל לחתימה על הסכם קיבוצי במכללה. אישור ההסכם הביא לסיומה של השביתה שהחלה בתחילת הסמסטר ובמשך שישה שבועות השביתה הארוכה ביותר במערכת החינוך בחמש השנים האחרונות.

460 מרצי הסגל הזוטר, הנקראים "מרצות ומרצים בשעות אפקטיביות", המהווים את מרבית סגל ההוראה, הועסקו עד כה בתנאי העסקה פוגעניים פיטורים הלכה למעשה בסוף כל סמסטר (שבע משכורות בלבד לאורך השנה) ללא ביטחון תעסוקתי ללא הבטחה לתעסוקה בתחילת סמסטר חדש, וללא כל משמעות לוותק. בנוסף, לאחרונה הוחלט על העברת מכללת בית ברל ממעמד של מכללה אקדמית תחת משרד החינוך, למעמד של מכללה אקדמית המצויה תחת פיקוח ות"ת. עם זאת, לא הוסדרו תנאי ההעסקה ושכרם של חברי הסגל אמורים היו להישאר כשהיו טרם המעבר, כ-50% פחות משכר עמיתיהם במכללות המתוקצבות.

2017-12-08_165927

סטודנטים מפגינים בתמיכה עם הסגל הזוטר בעת השביתה בבית ברל (צילום: אגודת הסטודנטים)

במסגרת ההסכם הקיבוצי יזכו המרצים ל-12 משכורות בשנה הכוללת תוספות שכר של עד 40%; מנגנוני ביטחון תעסוקתי הכוללים פיצוי לעובדים בגובה של 45 ימי משכורת בגין הודעה על ביטול קורס עד חודש לפני תחילת שנת הלימודים, וכן הכרה בוותק.

מתווה ההסכמות התגבש לאחר סירוב הוות"ת ומשרד האוצר לאשר את ההסכמות שאליהן הגיעו ההנהלה והעובדים בתום מו"מ של כשנתיים. ההסכם יאפשר לוועד הסגל הזוטר בבית ברל להשתתף בעתיד במאבקים ארציים לשיפור תנאי ההעסקה של עמיתיהם.

"ההסכם פורץ דרך בשני היבטים" מסר הלל רומן מרצה וחבר וועד. "ראשית, זהו ההסכם הראשון שבו ייהנו כל המרצים גם כאלה שימשיכו ללמד תחת ההגדרה מרצים מן החוץ מ-12 משכורות. היבט מהותי נוסף הובהר כי לא ייתכן שמעמדה של מכללה ישתנה ממכללה לחינוך למכללה אקדמית ושכר המרצים לא יעודכן. כל המהלך הזה לא היה מושג אלמלא נחישות סגל ההוראה שנכון היה לעמוד בשביתה ארוכה וללא האמון שנתן לוועד העובדים".

באגרת נשלחה על ידי הוועד לכל חברי הארגון נמסר כי "אתמול בשעות הצהריים התקיימה אסיפה שבמהלכה הוצג המתווה שהוסכם ואושר עלידינו, עלידי ההנהלה ועלידי האוצר, ולאחריו נערכה הצבעה שבה הוחלט על קבלת המתווה והפסקת השביתה שנמשכה כמעט 7 שבועות. ישנה עוד דרך לפנינו עד לחתימה הסופית על ההסכם הקיבוצי; כולנו תקווה שנגיע לרגע זה עם כמה שפחות מהמורות ותעלולים. ולא נוסיף. כיוון שעדיין לא תם ונשלם כאמור בהחלט נמשיך לעדכן תוך כדי תנועה כל אימת שיידרש". האיגרת חתומה על ידי חברי הוועד: אפרת גלנור, אורנה דונת, ליאור ווטרמן, עליזה פרנקל והלל רומן.