אושר: ממשלת הימין רשאית להטיל מגבלות ולפגוע בזכויות ללא אישור הכנסת

"הוסרה סמכותה של הכנסת לפקח על מגבלות הקורונה וכעת אנו מקבלים עוד הוכחה לכך שכל ההחלטות שמקבלת הממשלה נובעות מאינטרסים פוליטיים ובניגוד לצרכי הציבורי. על ראש הממשלה וראש הממשלה הרזרבי להתפטר מיד מתפקידם", כך הגיב הבוקר (שלישי) ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) לאישור החוק "עוקף הכנסת".

מליאת הכנסת אישרה בשעות הבוקר המוקדמות בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שתצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה, בתמיכה של 29 ח"כים ו-24 מתנגדים, ובתום דיון שנמשך משעות הערב אל תוך הלילה. הצעת החוק קודמה בהליך מזורז ונועדה לאפשר לממשלה לשנות את מספר המשתתפים באירועים, בהופעות, בבתי כנסת והתקהלויות נוספות מבלי לקבל אישור מראש מהכנסת. החוק מאפשר מנגנון שכזה לממשלה למשך חודש.

מפגינים נגד ממשלת הימין, אמש, חוסמים את צומת עזריאלי בתלאביב (צילום: מחאת הדגל השחור)

בטרם אישורה, תקף ח"כ כסיף את ההצעה, ואמר כי ילחם על מנת שלא תאושר. "הדיקטטור והדיקטטור הרזרבי רוצים להעביר בחקיקת בזק חוק שיתן לממשלה כוח לקבוע 'מגבלות', כלומר חוקים, ללא אישור הכנסת. אנחנו נלחם בהם עד הדקה האחרונה גם אם זה יהיה בשש בבוקר".

בדיון במליאה הרחיב כסיף והדגיש "לא מעניין את נתניהו אף אחד מלבד עצמו. הבעיה היא לא רק נתניהו אלא המשת"פים העלובים שלו שהולכים אחריו ופורסים בשיטת הסלמי – חותכים ושוחטים עוד פעם עוד חתיכה קטנה מהסלמי. מרי אזרחי לא אלים הוא צו השעה נגד הנפשעים שמחסלים את שרידי הדמוקרטיה המעטים שנשארו". לדבריו "דמוקרטיה זה לא שלטון הרוב. דמוקרטיה זה הגנה על המיעוט, דמוקרטיה זה שיש חירויות, דמוקרטיות הזה שיש גם הפרדת רשויות כך שהעוצמה לא תהיה מרוכזת בידי אדם אחד, או בידי מפלגה אחת או בידי רשות אחת. מה שאתם עושים זה בדיוק ההפך מדמוקרטיה, אתם מרכזים את כל העוצמה בידיים של אדם אחד ונותנים לו לעשות מה שהוא רוצה".

ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש הרשימה המשותפת) הוסיף בדיון: "אין בעל אולם שיהיה מוכן לפתוח את האולם שלו ל-50 אורחים. מסבכים את כולם כלכלית, כולם קורסים". ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגישה "במקום שנהיה רשות מחוקקת הפכנו לרשות מערערת".

זה היה דווקא איש מפלגת העבודה, שר הרווחה איציק שמולי, שסיכם את הדיון בשם הממשלה: "אין לנו ברירה. אם אנחנו לא נלחץ עכשיו על הבלם בחריקת בלמים אנחנו עלולים בעוד שבועיים ימים למצוא את עצמנו חלילה במצב של אובדן שליטה של ממש. זה יהיה חוסר אחריות גם מתוך דאגה לבריאות של הציבור אבל גם מתוך דאגה לכלכלה."

יצוין שמאות מפגינים ממחאת הדגלים השחורים חסמו אמש את צומת עזריאלי בתל אביב במחאה על החוק לצמצום פיקוח הכנסת על הטלת מגבלות הקורונה. "ממשלת כישלון הקורונה מנסה לחסל את הדמוקרטיה הישראלית במחטף שלא נראה כמותו. החוק שיבטל את הכנסת הישראלית הוא חרפה ואין בינו לבין טיפול במגפת הקורונה כלום ושום דבר", מסרו המארגנים. המפגינים נשאו דגלי ישראל, דגלים שחורים ושלטים שעליהם נכתב בין היתר "להציל את הדמוקרטיה", "מושחתים", "כשהממשלה נגד העם העם נגד הממשלה" ועוד

סרטון דברי ח"כ כסיף במליאת הכנסת:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/719062152281077/