אושר לשנייה ושלישית: נשים ששוהות במקלט יוכלו לקבל הבטחת הכנסה

הוועדה למעמד האישה ולשוויון מגדרי אישרה היום (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק שתאפשר לנשים השוהות במקלט לנשים מוכות להתחיל לקבל קצבת הבטחת הכנסה. את הצעות החוק הגישו קבוצה של חברי כנסת והיא צפויה להגיע למליאה לאישור סופי בשבוע הבא, שהוא השבוע האחרון של כנס החורף של הכנסת. עם זאת היא תכנס לתוקף רק בעוד שנה כך שלא מעט נשים עוד יעברו במקלטים בלי שיספיקו ליהנות ממנה.

2017-03-16_195124

מפגינות בתלאביב נגד אלימות כלפי נשים (צילום: אקטיבסטילס)

עד עכשיו נשים שהגיעו למקלטים יכלו לקבל את הקצבה רק אם היו זכאיות לה קודם לכן. זאת, למרות שלעיתים קרובות השהות במקלט עצמה גורמת להזדקקות. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "נשים ששוהות במקלט לנשים מוכות נאלצות לעזוב את מקום מגוריהן ולעתים אף את מקום עבודתן, והדבר עלול להקשות עליהן לפרנס את עצמן או את ילדיהן בתקופה שבה הן שוהות במקלט. לעתים, בשל מצוקתן הכלכלית כאמור, נאלצות נשים אלה לעזוב את המקלט ולשוב להתגורר עם בן המשפחה הפוגע".

על פי הצעת החוק אישה שעומדת בתנאים תוכל לקבל את הקצבה לאחר 30 יום במקלט. הבקשה שלה תבחן על פי הכנסתה במקלט וללא קשר להכנסת בעלה. יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומאסלימאן, אמרה שמדובר בהצעה חשובה שחברי הכנסת מנסים לקדם כבר זמן.

עוד הוסיפה: "כמי ש-24 שנים ליוותה נשים מוכות במקלטים, ומכירה היטב את הקשיים שלהן, וכן את קשיי המקלטים, אני מאוד שמחה על הצעת החוק הזו שחברות וחברי הכנסת מנסים לקדם כבר זמן רב. זהו נושא חשוב, ובשעה טובה, גם לנשים וגם למקלטים, אני מברכת על ההסכמות וההישגים כאן היום".