אושר חוק ההזנה בכפייה: ההסתדרות הרפואית אסרה על חבריה להשתתף בעינויים

מליאת הכנסת אישרה בשעות הבוקר המוקדמות (חמישי) בקריאה שנייה ושלישית את "החוק למניעת נזקי שביתת רעב", או חוק ההזנה בכפייה. היה זה החוק האחרון שאושר לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ. בקריאה השלישית תמכו בחוק 46 חברי כנסת ו-40 התנגדו. ההסתדרות הרפואית הודיעה הבוקר כי בכוונתה להגיש עתירה לבג"ץ נגד החוק. בנוסף, קראה ההסתדרות לכלל הרופאים לא להישמע לחוק החדש. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר לאוניד אידלמן אמר "הזנה בכפייה זה עינויים, אסור לרופאים להשתתף בעינויים" הוא הוסיף כי החוק "מכתים את ספר החוקים של מדינת ישראל", וכי "אתיקה רפואית גוברת על כל ההחלטות הפוליטיות ומצילה את החברה".

2015-07-30_195502

ד״ר לינה קאסם חסאן, רופאת משפחה, מחוז חיפה וגליל מערבי על החוק החדש: "האסירים הפלסטינים מוחזקים בבתי הסוהר בישראל בתנאים קשים מאוד ולא אנושיים. סובלים מהזנחה בריאותית קשה… בתור אסירים, אין בידם הרבה דרכים למחות על כך. שביתת רעב מהווה כמעט האמצעי היחידי עבורם למאבק על זכויותיהם" (צילום: רופאים לזכויות אדם)

 

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) התייחס לחוק ההזנה בכפייה ואמר "חמישה אסירים מתו עד היום בישראל כתוצאה מהזנה בכפייה, אף אסיר לא מת עד היום בישראל כתוצאה משביתת רעב". לדבריו "לא חיי האסירים ובריאותם עומדים ביסוד החוק החדש – אלא בשבירת כלי המחאה האחרון שנותר להם". גם הרשימה המשותפת התייחסה היום לאישור חוק ההזנה ואמרה כי "הכנסת אישרה חוק לעינוי אסירים פלסטינים, שמטרתו לעקור את מאבקם הלגיטימי באמתלת 'מניעת נזקי שביתת רעב'". עוד נמסר מהסיעה כי "זהו חוק המתיר התערבות פולשנית ואכזרית בגופו של אדם". הרשימה המשותפת ציינה כי חמור ביותר שהממשלה מתעלמת מעמדת ההסתדרות הרפואית, אשר אמרה במפורש כי התנגדות פיסית של חולה מגדילה את הסיכונים הכרוכים בהליך ועלולה להוביל לנזקים בריאותיים חמורים.  יצוין שחברי הכנסת של הרשימה המשותפת הם אלה שידברו אמש רוב הדיון ונאלצו להתמודד עם ההפרעות הגזעניות של ח"כ אורן חזן (הליכוד) שאף הוצא פעמיים מן המליאה.

 

לדברי רופאים לזכויות אדם "כנסת ישראל אישרה חוק מביש, חוק שחשף את פניהם האנטי דמוקרטיים של רוב חבריה. זהו חוק שמדיח את הקהילה הרפואית בישראל להפר את האתיקה הרפואית בצורה חמורה ביותר למטרות פוליטיות, כפי שנהגו בעבר משטרים חשוכים בהיסטוריה. ארגון רופאים לזכויות אדם ימשיך להיאבק נגד החוק ונגד מימושו. עוד נמסר כי רופאים לזכויות אדם "תתמוך בכל מי שיסרב לחוק ותעמוד כנגד כל ניסיון להאכיל שובת רעב בכפייה".