אושר החוק 'פתיחה במלחמה'; ח"כ חנין הזהיר: נתניהו מחרחר מלחמה

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: "הממשלה (תיקון מס' 5) סמכויות לעניין פתיחה במלחמה או נקיטת פעולה צבאית משמעותית". להצעה נדרש רוב של 61 ח"כים ואכן 62 תמכו לעומת 41 מתנגדים.

1

החוק החדש שיאפשר לקבינט להכריז על פתיחה במלחמה, ואולם "בנסיבות קיצוניות" ראש הממשלה ושר הביטחון יוכלו לקבל את ההחלטה לבדם. החוק עד כה קבע כי את ההחלטה לצאת למלחמה או למבצע צבאי גדול צריכה לקבל הממשלה כולה, אבל החלטות כאלה התקבלו בשנים האחרונות בקבינט או בפורום מצומצם של שרים.

ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמרה בדיון במליאה: "אני לא יודעת אם זה ציני או עצוב שדווקא היום אנחנו דנים בהצעה הזו. ההצעה תאפשר לשני אנשים להכניס לא רק את מדינת ישראל אלא את כל העמים באזור למצב של מלחמה."

בטרם הצעת החוק נידונה במליאת הכנסת אמר ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת): "אין החלטה יותר חשובה בפוליטיקה האנושית מאשר ההחלטה לצאת למלחמה. במלחמה נהרגים אנשים, והיא מייצרת הרס וחורבן, צער ושכול. נתניהו מקדם היום הצעה מסוכנת שתאפשר לו ולשר הביטחון ליברמן, להכריע בעצמם על יציאה למלחמה. אני לגמרי לא סומך שני האנשים האלה כשמדובר על חיי בני אדם. החלטה כזו צריכה להתקבל בצורה המעמיקה, הרצינית וגם הדמוקרטית ביותר, על ידי הכנסת. זו הנורמה השולטת במדינות דמוקרטיות: בצרפת, באירלנד, בספרד, באיטליה, בשבדיה. גם בארה"ב לא הנשיא מכריז מלחמה, אלא הקונגרס ובגרמניה הפרלמנט מוסמך להכריז על מלחמה – רק ברוב של שני-שלישים".

עוד הדגיש ח"כ חנין ש"גם בסבב הקודם נתניהו רצה ליזום מהלך שמשמעותו הייתה התגלגלות למלחמה עם איראן. אך התנגדות ראשי מערכות הביטחון מנעה הסתבכות במהלך מסוכן שאף אחד לא יודע להגיד כמה חיים הוא היה עלול לגבות. לכן, נתניהו מקדם כעת מהלך שישנה את המצב המשפטי. דיבורי המלחמה מדאיגים מאוד, ויש אלטרנטיבה. המהלך של ההסכם הבינלאומי בעניין הגרעין היה מהלך נכון, ואותו צריך להמשיך במקום להוביל למלחמה אזורית נוראה, שאף אחד לא ינצח בה, ושתגבה מחירים איומים".