אושרה לקריאה ראשונה הצעת החוק למתן שירות ללא המתנה לאישה בהיריון

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) קיימה אתמול (רביעי) דיון ראשון על הצעת חוק שיווי זכויות האישה – מתן שירות ללא המתנה בתור לאישה בהיריון, שיזמו חברי הכנסת יוסף ג'בארין, איימן עודה, יו"ר הוועדה תומאסולימאן ודב חנין.

2018-06-07_195704

ח"כ ג'בארין, שיזם את החוק, הסביר ש"הרעיון הגיע אלי מחוויה אישית שעברתי בחו"ל עם אשתי כשהייתה בהיריון. בכל מיני מקומות תיירותיים רצינו לוותר כשראינו את התור, אבל מיד ניגשו אלינו והכניסו אותנו ללא תור. הרגשתי שזה מתבקש, כי אישה בהיריון לא יכולה לעמוד בתור זמן רב. אני מקווה שהחקיקה במקרה זה תהווה מדריך לציבור לאמות מידה והתנהגות נכונה. הייתה יוזמה דומה לגבי אזרחים וותיקים, כלומר המחוקק הישראלי כבר התערב בנושאים האלה, ולכן אין סיבה שלא להרחיב את החוק לנשים בהריון. במקומות אחרים בעולם זה אכן המצב".

לדברי נציגת משרד המשפטים, דנה יפה, "יש להסדיר את היחס בין הקדימות לנשים לקדימויות אחרות. צריך גם להגדיר מהו גוף ציבורי, לא בכל גוף ציבורי מקבלים שירות. בחוקים אחרים החריגו את המקומות שנותנים טיפול רפואי, מאחר ושם החולה הכי דחוף מקבל טיפול".

נציגת קופת חולים מאוחדת, שרון פרחי חן, אמרה ש"בקופת החולים יש שיעור ילודה גבוה מגיעות אליהם נשים רבות בהיריון; ולכן העדפה של נשים בהיריון עלולה ליצור העדפה של אוכלוסייה גדולה, על פני אוכלוסייה אחרת. אנחנו מבקשים להחריג את בתי המרקחת בקופות החולים. גם נציגת קופת חולים כללית, רונית וויזר, ביקשה להחריג את הקופה בטענה ש"בבתי המרקחת אין אפשרות לזמן תור מראש, רק בהגעה למקום. יש שעות עמוסות מאוד ויש אוכלוסיות נוספות שצריכות לקבל את התרופות בהקדם. העדפה לנשים או לכל אוכלוסייה אחרת עלולה ליצור מריבות קשות בין הממתינים בתור ולכן יש להחריג את בתי המרקחת"

בתום הדיון ציינה יו"ר הוועדה כי להצעת החוק אין עלות תקציבית והשינויים שעלו במהלך הדיון מתקבלים ויוכנסו להצעת החוק שאושרה פה אחד לקריאה הראשונה במליאה.