אורוגואי: נמצאו שרידי גופתו של המנהיג הקומוניסטי בלייר שנרצח ב-1975

במחנה צבאי נמצאו אתמול (שני) שרדי גופתו של אחד ממנהיגי המפלגה הקומוניסטית של אורוגואי, ד"ר אדוארדו בלייר, שנחטף על ידי הצבא, עונה קשות ונרצח ב-1975. כך מסר הבוקר העיתון "אל פאיס", היוצא לאור במונטבידאו. בנו, חררדו בלייר, אישר את דבר מציאת גופת אביו. בלייר, שהיה במשך שנים חבר הוועד המרכזי של המפלגה, נחטף במסגרת "מבצע מורגן" של צבא אורוגואי שמטרתו היה לחסל את ראשי הקומוניסטים והנוער הקומוניסטי שפעלו במחתרת בעת המשטר הצבאי הפרואמריקאי ששלט אז במדינה.

פרסום של המפלגה הקומוניסטית של אורוגואי לזכרו של ד"ר אדוארדו בלייר (צילום: זו הדרך)

ה"וועד הישראלי לסולידריות עם האסירים הפוליטיים באורוגואי" שפעל בארץ בשנות ה-70 וה-80 של המאה שעברה, דרש במשך שנים לברר מה עלה בגורלו של בלייר ו"נעדרים" נוספים. כבר בפעילות הפומבית הראשונה של הוועד: הפגנה מול שגרירות אורוגואי בירושלים בתחילת ינואר 1976 הונפו כרזות ובהן שמות ה"נעדרים". בידיעה שפורסמה ב"זו הדרך" (07.01.76) נאמר שעשרות מפגינים השתתפו בהפגנה ביניהם, בתה של המנהיג הקומוניסטי בלייר, אירנה לוינהוף, שקראה מכתב גלוי באמצעותו היא דרשה את שחרורו. המכתב נמסר מאוחר יותר לשגרירות. פרסום דבר מעצרו של ד"ר בלייר, רופא שיניים בן 47, גרם להתעניינות תקשורתית מסוימת על נעשה במדינה הדרוםאמריקאית תחת הדיקטטורה.

לוינהוף שבה להפגין וקראה לברר מה עלה בגורל אביה ובדרישה לשחררו במשך שלושה ימים מול שגרירות אורוגואי בירושלים ביולי 1976. למחאה הממושכת הצטרפו בן זוגה, קרלוס, וילדם עמית והיא זכתה לסיקור אוהד בעיתונות ואף לכתבה בערוץ הטלוויזיה הממלכתי הבודד של התקופה. הדי המחאה הגיעו עד לכנסת ו-14 חברי כנסת מכמה סיעות (כולל חברי הכנסת של העבודה שבממשלה) שיגרו מכתבי תמיכה ואף הוועדה המרכזת של ההסתדרות פרסמה הודעת תמיכה.

מכתב מחאה, החתום על ידי חברי הכנסת ומאות אזרחים, נמסר לידיו של שגריר הדיקטטורה דאז אלחנדרו רובירה על ידי בני משפחת לוינהוף וחבר הכנסת הקומוניסטי אברהם לבנבראון. השגריר רובירה התחייב למסור תשובה מהירה אודות גורלו של ד"ר בלייר, אבל התשובה לא ניתנה מעולם.