אוקראינה לא מתה: הקומיקאי וולודימיר זלנסקי נבחר לנשיאות ברוב של 73% מהקולות

הבחירות באוקראינה נערכו בחודש שעבר לאחר חמש שנות שלטון ימין אוליגרכי בראשות פטרו פורושנקו. אזרחי אוקראינה בחרו לעצור את תהליך ההידרדרות הפשיסטית של המדינה, ובחרו ברוב חסר תקדים (73%) בוולודימיר זלנסקי.

2019-05-08_190409

הקומיקאי זלנסקי (צילום מסך מתוך אחת מתכניותיו בעבר)

זלנסקי הוא קומיקאי, שחקן ותסריטאי ממוצא יהודי-רוסי, ובקמפיין הבחירות שלו הביע התנגדות למגמות הפשיזציה באוקראינה, קרא לשוויון של כל העמים החיים במדינה והבטיח לשים סוף למלחמת האזרחים בדרך של משא ומתן ישיר עם רוסיה ומנהיגי הרפובליקות הפורשות הפרו-רוסיות (הרפובליקה העממית של לוגנסק ורפובליקת דונייצק, שהכריזו עצמאות אך לא זכו בהכרה בינלאומית).

 

הצבעה נגד הפשיזם

בבחירות אלה השמיעו הבוחרים האוקראינים קול מחאה נגד הממסד ששורשיו בהפיכת יברומאיידן ב-2014. מאז ההפיכה חל באוקראינה תהליך מואץ של סמכותנות ושל דיכוי המיעוט הרוסי (כ-30% מהאוכלוסייה). זה החל באיסור פעילות של מפלגות השמאל (חוק הדה-קומוניזציה, 2015) והסלים עד חוק השפה שאישר הפרלמנט האוקראיני ימים ספורים לפני הבחירות (החוק מעניק העדפה חוקתית לשפה האוקראינית על פני זו הרוסית).

מדיניות ממשלת הימין הובילה לקריסת הכלכלה האוקראינית ולהגדלת חובותיה לקרן המטבע. זו, בתורה, דרשה מקייב לבצע שורה של רפורמות ניאו-ליברליות כמו קיצוץ הפנסיות והפרטת היערות במערב המדינה. ממשלת הימין פגעה באופן זה גם באחד מהנופים המרשימים באזור.

מדיניותו העתידית של זלנסקי אינה ברורה. השקפותיו האישיות, שנשמעו בקומץ ראיונות בחירות, אינן מסתכמות לאידיאולוגיה קוהרנטית אחת.

ככלל, הוא הדגיש כי הוא מתנגד להתערבות מדינית מופרזת בחיי האזרחים. הבטחתו להתיר את פעילותן של מפלגות השמאל נובעת מרצונו "לאחד את העם האוקראיני". "לנין הוא גיבור של חלק מהאוכלוסייה כפי שבנדרה הוא גיבור של חלקה האחר", אמר. הוא ביטא גם עמדה המתנגדת למלחמות בדונבאס וברוסיה.

לא ברור גם עד כמה עמדותיו ימלאו תפקיד: זלנסקי עצמו מסתייע בתמיכת האוליגרך איהור קולומויסקי וערוץ הטלוויזיה הפופולרי שבבעלותו, ואפשר רק לנחש מה תוכן ההסכמים בין השניים. עולה החשש שזלנסקי יפריט את פריבטבנק (הבנק הגדול ביותר באוקראינה) ואת אוקרנפטוגז (חברת הגז הגדולה).

טרם נחשף בתקשורת מי יכהנו כשרים בממשלתו של זלנסקי, או איך יתנהג הנשיא הנבחר ביחס לפרלמנט שבו אין לו סיעה משלו. יש לזכור כי הכוחות הלאומניים בפוליטיקה האוקראינית מאורגנים היטב, והם בגדר פצצת זמן מתקתקת תחת כס הנשיא הנבחר.

נשיא רוסיה פוטין בחר מצדו להגיב על תוצאות הבחירות באִזרוח התושבים של לוגנסק ודונייצק שהכריזו עצמאות מאוקראינה. החלטה זו עלולה לפגוע במאמצי השלום ולגרום לריחוק בין הצדדים, וזאת ממש עם כניסת זלנסקי לתפקידו.

 

הזדמנות לשמאל האוקראיני

למרות האיסור על פעילותו טרם הבחירות, בחיקו של השמאל האוקראיני נפלה כעת הזדמנות להפוך גורם חשוב יותר בחיים הציבוריים במדינה. ראשית, התחזקות המגמות הפשיסטיות בשנים האחרונות אילצה את השמאל לעבור למצב מחתרתי למחצה, ואילו ניצחון זלינסקי מבשר על סופן של המגמות שאפיינו את עידן פורושנקו.

שנית, בולט יותר המשבר הפוליטי אליו נקלעה התנועה הלאומנית. הלאומנים האוקראינים הם המפסידים הגדולים של הבחירות. זאת מפני שחלקם בחרו להחרים את הבחירות ולא להצביע לפורושונקו עקב היותו מושחת. ייתכן  שמצב עניינים זה יוביל  לנטיות פוליטיות אלטרנטיביות בקרב הציבור.

עירוניים צעירים רבים, בעיקר בדרום-מזרח המדינה המאוכלס ברובו המוחלט בבני המיעוט הרוסי באוקראינה, העלו לשלטון את זלנסקי. נוכח ציפיותיהם הנמוכות מזלנסקי (לבד מהעובדה שהוא "לא פורושנקו"), אפשר לקוות שרבים מהם יחפשו להשתלב בתנועות פוליטיות, אלקטורליות ולא-אלקטורליות, שבכוחן לחולל שינוי עמוק יותר.

הפלת פורושנקו אין משמעה שיש כיסוי להבטחות זלנסקי בדבר כינון "פוליטיקה חדשה", מאבק נגד השחיתות הפושה, או חתימת הסכם שלום בדונבאס ובלימת המגמות האנטי-דמוקרטיות.

אפשר לסכם את הבחירות האוקראיניות באנלוגיה לשתי שורות בהמנון של אוקראינה: פטרו פורושנקו חזר והדגיש בימי שלטונו את האמירה בהמנון האוקראיני "וימותו כל אויבינו כמו טל בשמש". אזרחי אוקראינה בבחירתם בזלנסקי הדגישו דווקא שורה אחרת בהמנון: "עוד לא מתה אוקראינה".

עידן סלוצקר

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"