אונסק"ו הכריז על מערת המכפלה וחברון כאתר מורשת עולמית פלסטיני

ועידת המורשת של אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות) שאישרה בצהריים (שישי) את ההצעה הפלסטינית להכריז על מערת המכפלה וחברון כאתר מורשת עולמית פלסטיני. ההצעה עברה ברוב של 12 תומכים, לעומת שלושה מתנגדים ושישה נמנעים.

2017-07-07_192838

לאחר ההצבעה נשא דברים שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, ובמהלכם צלצל הטלפון הסלולרי שלו פעמים רבות. הדבר היה מכוון, ושאמה הכהן סיים את נאומו בדברים האלה: "אדוני היו"ר, בשל הצורך לענות לאינסטלטור שנמצא אצלי בדירה בפריז לצורך טיפול בבעיה בשירותים, שעם כל הכבוד לאונסק"ו הרבה יותר חשובה ומעניינת מאשר ההחלטה המבישה שקיבלתם לפני כמה דקות, אני נאלץ להפסיק ולעזוב".

ברשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה. שרת התיירות הפלסטינית, רולא מעאיעה, אמרה כי מדובר בהחלטה היסטורית המדגישה כי חברון והמסגד במערת המכפלה "שייכים לעם הפלסטיני מבחינה היסטורית".

יונתן מזרחי, מעומתת "עמק שווה" מסר כי "מצד אחד ברורה לכל חשיבותה הדתית וההיסטורית של מערת המכפלה. גם לעיר העתיקה של חברון יש מאפיינים ייחודים כעיר בת אלפי שנים, שעד היום שומרת על רבעים שלמים שנבנו לפני מאות בשנים, רובם בתקופה הממלוכית. אולם, לדבריו "הפלסטינים עשו כמה טעויות בהכנת התיק על חברון: הם לא הסבירו מה הם האתרים והמבנים שהשתמרו בעיר העתיקה, אין מספיק ייצוג לכל שכבות הישוב ולהיסטוריה של חברון הרומית, הביזנטית והמוסלמית הקדומה ותל רומיידה, שנמצא במרחק של פחות משני ק"מ ממערת המכפלה ובשטחו שרידים של ראשית העיר חברון; מהתקופה הכנענית, ממלכת יהודה, התקופה ההלניסיטית ועוד, לא נכלל בשטח המוצע להכרזה.

כמו כן, "הפלסטינים מזכירים את קדושת מערת המכפלה ליהודים ולנוצרים ולכן אין המקרה דומה למאבק על ירושלים באונסק"ו כאשר הכותל המערבי לא הוזכר בקשר לחשיבותו לעם היהודי", הוסיף מזרחי.