אום אל-פחם, דימונה, הרצליה וירושלים: ארבע תערוכות שחובה לפקוד

חופשת הקיץ היא הזדמנות נהדרת לבקר בתערוכות ברחבי הארץ. בחרנו להציג כאן רק ארבע מהן, שנבחרו בצורה לא אקראית, כי אם מחושבת למדי.

נתחיל בתערוכה בירושלים שתינעל כבר ביום ראשון 15 ביולי, "נו פאסראן: שמונים שנה למלחמת האזרחים בספרד". "נו פאסראן" (בספרדית: "הם לא יעברו"), היא הסיסמה שהניפו, ועדיין מניפים, הנאבקים בפשיזם ברחבי העולם. בישראל נהוגה קריאה: "הפשיזם לא יעבור". מקורה של הסיסמה במלחמת האזרחים בספרד (1939-1936), מלחמה שהפכה במהרה לזירת התגוששות בינלאומית.

ב-26 באפריל 1937 הפציצו מטוסים גרמניים ואיטלקיים את העיירה הבאסקית השלווה גרניקה. מתקפה זו טבחה למוות יותר מ-1,600 בני אדם, והפכה סמל לאכזריות הפשיסטית. ציירים, צלמים, משוררים וסופרים הגיבו בכאב למתקפה. פבלו פיקסו הגיב בזעם וצייר את יצירתו הגדולה ״גרניקה״; המינגווי כתב את ״למי צלצלו הפעמונים״; ורוברט קאפה צילם את "מותו של חייל הרפובליקה". בישראל הגיבו לאורך השנים נתן אלתרמן ב"טור השביעי", והאמנים יוסל ברגנר, יגאל תומרקין ואחרים.

2018-07-06_173345

מתוך התערוכה "נו פאסראן"

התערוכה המוצגת כעת בסדנת ההדפס ירושלים אצורה מנקודת מבט אישית של אריק קילמניק, כמי שהמשמעות של המלחמה ההיא מלווה אותו שנים רבות. התערוכה מורכבת מעבודותיהם של אמנים הבוחנים את השפעתה של מלחמת האזרחים בספרד ומקטעי עיתונות, מוסיקה וסרטים תיעודיים. מציגים: אברהם אילת, גלעד אפרת, אסף בן צבי, איה בן רון, עדו בראל, דב הלר (שנפטר לאחרונה), צבי טולקובסקי, הרולד שימל, אריה נבון, שרון פוליאקין, אריק קילמניק, גרשון קניספל ויגאל תומרקין.

סדנת ההדפס ירושלים, רחוב שבטי ישראל 38 (פינת רחוב הנביאים). שעות פתיחה: ימי אה 15:00-08:00 ובימי שישי בתאום מראש.

תערוכה של מבחר עבודותיו של היוצר הקומוניסטי מלך ברגר נפתחה ב-1 ביולי בגלריה של תיאטרון דימונה. התערוכה תהא פתוחה חודשיים, עד סוף אוגוסט.

ברגר, בן 93, מסר כי "זו תערוכה הרוצה לקדם את השלום בין העמים". האמן יוצר עבודות רק מחומרים מן הטבע. ציורי ענק העוסקים בשלום, באחווה בין בני אדם, בשוויון, וגם מנציחים דמויות היסטוריות כמו הקוסמונאוט יורי גגארין וקרל מרקס.

מאות ואלפי שעות עבודה מושקעות בציורים האלה, בטכניקה של הדבקת חומרים ממוחזרים שהוא אוסף מהטבע: עלים יבשים, אבנים קטנות, גרעינים למיניהם – אלפים מהם בכל ציור.

תיאטרון דימונה (כובשי אילת 2), שעות פתיחה: ימים א'-ה' בין השעות 14:00-9:00, ובימי הצגות גם בין 22:00-18:00

התערוכה "גולדרייך דה שליט: מקום" מציגה בהרחבה את עבודתם של בני הזוג והשותפים ארטור גולדרייך (2011-1929), אמן, אדריכל, לוחם נגד האפרטהייד ומחנך, ותמר דהשליט (2009-1932), אדריכלית פנים ומעצבת.

גולדרייך, יליד דרום אפריקה, הכיר בסוף שנות ה-50 את מי שהיה אז סטודנט למשפטים, נלסון מנדלה. יותר מאוחר הצטרף גולדרייך למאבק בגזענות ונמנה עם מחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד, שנקראה "חץ העם".

ב-16 בדצמבר 1961 ביצעה המחתרת שורת פעולות חבלה במטרות תשתיתיות ושלטוניות. מנדלה הפך מבוקש והסתתר בחוותו של גולדרייך, עד שנלכד מחוץ לחווה ב-5 באוגוסט 1962. ב-11 ביולי 1963 נעצרו כל מנהיגי המחתרת, לרבות גולדרייך. כעבור כחודש נמלט גולדרייך מבית המעצר, ובית המשפט דן אותו למוות שלא בפניו. בראשית 1964 הגיע גולדרייך לישראל. כאן, במקביל להמשך פעילותו נגד משטר האפרטהייד וקשרי ישראל עם דרא"פ, פיתח קריירה כאמן, אדריכל ומעצב.

בני הזוג פעלו בצמתים מרכזיים של זירת העיצוב והאדריכלות בישראל במחצית השנייה של המאה ה-20. כעצמאים ובמסגרת שותפויות שונות, יזמו השניים עשרות עבודות אדריכלות ותכנון בערים ובקיבוצים: חדרי אוכל, מועדונים, בתי הבראה, בתי עסק, משרדים, בתי מלון והארחה, מרכזים מסחריים, בתים פרטיים, בתי תרבות וכן אנדרטות ומרכזי הנצחה. בין השאר, הופקדו בשנות השבעים על עיצוב הפנים של בנייני מוזיאון הרצליה ובית יד לבנים. התערוכה מספרת על חלקם המרכזי של השניים בחיפוש אחר "המקומי" בזירת העיצוב הישראלית. אוצרי התערוכה הם האדריכלים ד"ר צבי אלחייני וטליה דוידי.

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, שעות פתיחה: ימים ב', ד', ו', שבת 14:00-10:00,  וימים ג' וה' 20:00-16:00. נעילת התערוכה: 17 בנובמבר.

בסוף יוני נפתח בגלריה לאמנות אום אלפחם מקבץ תערוכות חדש, במסגרתו פתוחות לציבור ארבע תערוכות יחיד חדשות וכן שתי עבודות וידאוארטבחלל התחתון של הגלריה אפשר למצוא תערוכת יחיד מקיפה של פואד אגבאריה, תושב אום אלפחם, וכן תערוכת יחיד של סנא פרחבשארה, ילידת נצרת ותושבת חיפה

בחלל העליון מציגה בות'ינה אבו מלחם, אמנית מהכפר ערערה, מבחר עבודות מהשנים האחרונות. כרם נאטור, יליד נצרת המתגורר כעת בת"א, מציג אף הוא תערוכת יחיד חדשה שנאצרה במיוחד עבור הגלריה לאמנות אום אלפחם.

הגלריה לאמנות אום אלפחם, נעילת התערוכות: 20 באוקטובר. שעות פתיחה: ראשון עד חמישי ושבת 16:00-9:00, שישי – סגור.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב