'אדם טבע ודין' עתרה נגד תכנית הבנייה במתחם תל השומר

אדם טבע ודין עתרה השבוע לבית המשפט המחוזי בתלאביב נגד תוכנית הותמ"ל המקודמת במתחם תלהשומר. על פי העתירה, יש לבטל את החלטת הממשלה להכריז על בנייה במתחם תל השומר כתוכניות ותמ"ל ולהעביר תוכניות אלו לטיפול מערכת התכנון הרגילה בהתאם לחוק התכנון והבנייה. לטענת אדם טבע ודין, התהליך המורכב וארוך הטווח הנדרש לשם איתור וטיפול בזיהומי הקרקע והמים המצויים במתחם תל השומר אינו מאפשר את השגת מטרת חוק הותמ"ל, שהינה הגדלה מהירה של היצע יחידות הדיור והדיור להשכרה במדינה.

2015-01-28_203234

עתירה הוגשה על רקע פרסומה של התוכנית למתן תוקף. תוכנית תל השומר מזרח המקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה בת 2,800 יח"ד באזור בקעת אונו על שטח של 724 דונם. בעתירה מצטטת אדם טבע ודין את חוות דעתה של ראש אגף איכות מים ברשות המים, שרה אלחנני, לפיה עשרות שנות פעילות צבאית הביאו לכך שהקרקע במתחם תל השומר מזוהמת ביותר. ב-10 קידוחי הפקה מסביב למתחם התגלו חומרים "נדיפים ורעילים ביותר, חלקם אף מסרטנים, המאפיינים את הפעילויות השונות בבסיס תל השומר", כך לפי אלחנני שעוד הבהירה כי "קיים חשש ממשי לזיהום קרקע ומי תהום בחומרים אורגניים נדיפים, במתכות ובמרכיבי דלק", הנובעים מ"עשרות מוקדי זיהום פוטנציאליים" וכי לממצאים בדבר הזיהום "אמורה להיות השפעה מכרעת על תכניות הבניה במתחם, שכן ריכוזים גבוהים של חומרים אלו עלולים לגרום לחשיפה של התושבים לאדים רעילים". אדם טבע ודין מבקשת בעתירה להשלים את הבדיקות והסקרים שיש לבצע כדי שלוועדות התכנון תהיה תשתית מידע מלאה בנוגע לזיהום המים והקרקע הקיים בתחום התכניות, כפי שנדרש לצורך קבלת החלטות בעניינן.

לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין', התוכנית לבנייה במתחם המזוהם של תל השומר במסגרת הליך מזורז וחפוז תסכן את בריאות הציבור ולא תיתן מענה אמיתי למצוקת הדיור: "תועלתה המפוקפקת היחידה של התוכנית תהיה אולי עבור מי שיבקש להציג מצג שווא בדבר תחילת מתן פתרון למצוקת הדיור על ידי אישור תכניות בניה ענקיות חדשות בתל השומר, אך זאת בלי שניתן לממש תכניות אלו בשלב הנראה לעין ותוך סיכון בריאותי וזיהום סביבתי".