שורה של אירועים בתל-אביב לציון יום המהגר הבינלאומי

 

יום המהגר הבינלאומי נחגג ברחבי העולם מדי שנה כדי לציין את תרומתם של מהגרים ומהגרות העבודה למדינות בהן הם שוהים. זו השנה ה-15 שארגוני זכויות האדם וסינמטק תל אביב מציינים את היום במקביל לאירועים תרבותיים ברחבי העולם. האירועים יתקיימו בשבת ה-19 בדצמבר החל משעה 16:00 בסינמטק תל-אביב; ולאחר מכן, מסיבה של המוקד לפליטים ולמהגרים בשעה 22:00.

 

בשעה 16:00 יוקרן בסינמטק הסרט "השתיקה של לורנה", של האחים ז'אן פייר ולוק דארדן. לורנה היא מהגרת אלבנית בבלגיה שמעוניינת להינשא לאהוב ליבה. בשביל לעשות זאת היא צריכה לקבל אזרחות בלגית. פאביו, גנגסטר מקומי, מוכן לעזור לה – הוא יחתן אותה עם נרקומן בלגי, בשם קלודי, היא תזכה באזרחות ואז תינשא בשנית לחבר הרוסי שלו. בכדי שהנישואין השניים יתממשו על פאביו לרצוח את קלודי. האם לורנה תשמור על שתיקתה? זוכה פרס התסריט הטוב ביותר – פסטיבל קאן 2008 (105 דקות, צרפתית ואלבנית, תרגום לעברית).

2015-12-11_194955

בשעה 18:30 יוקרן הסרט "הוטליין" (במאית: סילבינה לנדסמן 99 דקות, עברית, צרפתית, אנגלית, תרגום לעברית ואנגלית, ישראל/ צרפת, 2015). הסרט הזוכה בפרס הסרט הטוב בפסטיבל ירושלים 2015. המוקד לפליטים ולמהגרים היא עמותה לא ממשלתית המגנה על זכויותיהם של חסרי מעמד בישראל. הוטליין מתלווה אל פעילי הארגון המנווטים בבירוקרטיה הקפקאית: קבלת הקהל בקו החם של משרדי המוקד, ביקורים במתקני הכליאה, פגישות עם מקבלי ההחלטות בכנסת, דיונים בבתי המשפט, ליווי הלקוחות לרשויות ההגירה השונות – כל זאת על רקע היחסים הנפיצים בדרום תל אביב. תיעוד הזירה המקומית מספק תמונה רחבה המאפשרת הבנה של סוגיית מהגרי העבודה ומבקשי המקלט בכללותה, וכמו כן מעלה תובנות על הגירה ופליטות כסוגיות גלובאליות. ההקרנה בהשתתפות הבמאית. לאחר הסרט יתקיים פאנל בנושא הגירה וביורוקרטיה. הפאנל יונחה ע"י עו"ד עודד פלר, מנהלת מחלקת זכויות אדם בישראל באגודה לזכויות האזרח בישראל, וישתתפו בו נציגים מתחומי המשפט ומדעי החברה.

 

בשעה 22:00 יוקרן "אומריקה" (100 דקות, הינדי, תרגום לעברית ואנגלית). ג'יטבאפור הוא הרבה יותר מסתם כפר קטן אי שם בהודו. זהו ביתו של אודאי, שעוזב באמצע שנות ה-70 את המקום לטובת חיים טובים וגדולים יותר בארצות הברית, או "אומריקה", כפי שתושבי הכפר מבטאים זאת. אחיו הצעיר רמקאנט לא ממש מבין למה אמריקה היא מקום גדול וטוב יותר, אבל המכתבים הציוריים ששולח האח מהקצה השני של העולם לפחות נוטעים קצת נחמה בהורים ומפיחים חיים בכפר המבודד. לאחר טרגדיה הפוקדת את המשפחה, רמקאנט הצעיר מתחיל לגלות רמזים המצביעים על כך שייתכן והמכתבים מאמריקה לא מגיעים מאמריקה כלל. אז הוא מחליט לצאת ולמצוא את אחיו, בכל תנאי שיידרש. זוכה פרס חביב הקהל בפסטיבל סאנדנס. הוקרן בפסטיבל ירושלים. כאמור, בשעה 22:00 תתקיים גם "חפלת מסביב העולם", מסיבת יום המהגר, באולם "התחת", אבן גבירול 106, תל-אביב.