רוב בפרלמנט הברזילאי להדחת רוסף; הקומוניסטים קוראים להשתלט על הרחובות

 

342 מחברי הבית התחתון בפרלמנט בברזיל הצביעו הלילה (שני) בעד הדחתה של הנשיאה דילמה רוסף – שני שלישים מכל החברים בבית, המהווים את מספר הקולות הנדרש כדי להעלות את הסוגיה להצבעה בבית העליון. לאחר ההצבעה אמר ראש לשכתה של רוסף כי הממשלה בטוחה שהסנאט יתנגד להדחה. עתידה של רוסף ייקבע סופית בהצבעה בסנאט, הצבעה שעלולה להביא לסופם של 13 שנות שלטון של מפלגת העובדים.

2016-04-18_205043

"להשתלט על הרחובות עד לניצחון" (כרזה של המפלגה הקומוניסטית של ברזיל) 

 

על פי קריאת מפלגות העובדים והקומוניסטית, יחד עם איגודים מקצועיים ותנועות חברתיות, מאות אלפי מפגינים החלו לצאת כבר אתמול בשעות הערב המוקדמות (שעון ישראל) לרחובות הערים הגדולות לקראת ההצבעה. יש המעריכים שכ-2 מיליון ברזילאים יצאו לרחוב כדי להתנגד לתהליך ההדחה, "הפיכה שקטה" כדבריהם. גם בשעות שלפני ההצבעה עוד ניסתה רוסף להילחם על חייה הפוליטיים, כשקיימה במעונה שיחות של הרגע האחרון יחד עם קודמה בתפקיד הנשיא ובן בריתה, לואיז אינסיו "לולה" דה סילבה, בניסיון לסגור עסקאות פוליטיות שימנעו את הדחתה.

במגרש החניה של אצטדיון הכדורגל בבירה ברזיליה נופפו רבבות תומכי מפלגת העובדים והמפלגה הקומוניסטית של ברזיל בדגלים אדומים והשתמשו בנפצים. "לא תהיה הפיכה, יהיה מאבק!" קרא הקהל. רוסף אמרה שוב ושוב בשבועות האחרונים כי הניסיון להדיח אותה הוא נטול יסוד משפטי וכי מדובר למעשה בניסיון הפיכה. יצוין שבניגוד למה שנכתב בעיתונות הישראלית, נגד רוסף עצמה לא הוגש כתב אישום בגין שחיתות, אבל רבים מהמחוקקים שקבעו את גורלה – כן הואשמו. לפי ארגון העוקב אחרי פעילות המחוקקים בברזיליה, יותר מ-300 מבין המחוקקים שהשתתפו בהצבעה  נגד רוסף (כלומר יותר מחצי מהמחוקקים בכלל) נמצאים תחת חקירה בגין שחיתות, הונאות ופשעים הקשורים לבחירות.