ראש ממשלת יוון מאיים בהקדמת הבחירות בגלל היעדר תמיכה של חבריו בסיריזה לתכניות הניאו-ליברליות

 

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס אמר אתמול (רביעי) כי הוא ייאלץ להקדים את הבחירות, אם לא יהיה לו רוב בפרלמנט. "אני האחרון שירצה בחירות", אמר, "אך אם לא יהיה לי רוב אאלץ לעשות כן". זאת בשל המרירות הקיימת בקרב חברי מפלגתו בעקבות קבלת כל תנאי הכניעה הניאו-ליברלים של האיחוד האירופי. עוד הוא מסר שבימים הקרובים יכנס את הוועד המרכזי של סיריזה כדי לדון על עתיד ממשלתו.

2015-07-30_195435

ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס מוסר בריאיון רדיופוני כי "ייאלץ להקדים את הבחירות" (צילום: הומניטה)

יצוון בית המשפט העליון של יוון העביר אתמול לפרלמנט היווני בקשה לדון בהסרת חסינותו של שר האוצר לשעבר, יאניס ורופאקיס, בעקבות שתי תביעות שהוגשו נגדו בדרישה להעמידו לדין בגין בגידה וגרימת נזק לאינטרסים הלאומיים של יוון. התביעות הוגשו בשבוע שעבר, האחת על ידי ראש העיר סטילידה הימני אפוסטולוס גלטסוס, והשנייה על ידי עורך הדין פנאיוטיס גיאנופולוס, הטוען כי יש להעמיד לדין את ורופאקיס בגין בגידה בשל האופן שבו ניהל את השיחות עם נושיה הבינלאומיים של יוון. בתביעה שהגיש גלטסוס מואשם ורופאקיס בחשיפת יוון לסכנת צעדי עונשין מצד גופים בינלאומיים.

החוק ביוון מעניק חסינות לשרים, והמעשים המיוחסים לורופאקיס נעשו לכאורה בשעה שכיהן כשר, בית המשפט אינו יכול לפעול נגדו ללא הסרת חסינותו על ידי הפרלמנט. עם זאת, ספק אם חסינותו תוסר לאור שכל חברי הפרלמנט של סיריזה מתנגדים למהלך. תביעה נוספת של ורופאקיס, שאף היא צפויה להיות מועברת לדיון בפרלמנט ואשר הוגשה על ידי קבוצה של חמישה עורכי דין, מבקשת לבדוק האם ניתן להגיש אישומים פליליים נגד אישים לא פוליטיים שפעלו לצדו של וארופאקיס. תביעה זו כוללת אישומים של פגיעה בפרטיות, מעילה בתפקיד, הפרת חוקי המטבע של יוון והשתייכות לארגון פשע.

התביעות באות על רקע דברים שאמר ורופאקיס כי בטרם עלייתה לשלטון של ממשלת השמאל הנוכחית בחודש ינואר, ערך הכנות לניהול מערכת בנקאית ומטבע חלופיים ליוון, וכי חבר בצוות שהקים לשם כך אף פרץ למערכת המחשוב של רשות המס היוונית כדי לבדוק את ישימות התוכנית. ורופאקיס אמר כי החל מדצמבר הוא גיבש צוות של חמישה אנשים שניסו לבדוק כיצד יוון תוכל לצאת מגוש היורו וליצור מטבע משלה. התוכנית, שהתבססה על ההנחה כי הבנקים ביוון יהיו סגורים, כללה הקמת מערכת תשלומים אלקטרונית חלופית שתיבנה על בסיס מערכת גביית המסים הקיימת של רשויות המס של יוון. במסגרת ההכנות, חבר בצוות של ורופאקיס פרץ לתוך מערכת המחשוב של רשות המס היוונית והעתיק את קוד התוכנה; מנהל רשות המסים של יוון נחשב למקורב לרשויות האירופיות בבריסל, ולכן ורופאקיס העדיף שלא לעדכן אותו לגבי התוכנית המתגבשת. "הצעד היה מאפשר להקים מערכת בנקאות מקבילה בזמן שהבנקים היו סגורים", כתב ורופאקיס באתר שלו. המערכת היתה פועלת בסכומים "הנקובים ביורו אולם היתה יכולה לעבור בלחיצת כפתור לסכומים הנקובים בדרכמה". ורופאקיס הוסיף כי התוכנית גובשה כדי להתכונן לאפשרות שיוון תידחק החוצה מגוש היורו. "משרד האוצר של יוון היה מועל בתפקידו לו לא היה מנסה להיערך לאפשרות כזו", כתב עוד ורופאקיס. לגבי האשמות כלפיו בבית המשפט הוא הוסיף ש"לא עוסק בשטויות".

ביום שני האחרון נערך באתונה כינוס של "הפלטפורמה השמאלית", שהיא הסיעה השמאלית הפועלת במסגרת מפלגת סיריזה. הכינוס אורגן בידי אתר האינטרנט "איסקרה" שמשמש ביטאון הסיעה – "איסקרה" היה השם של העיתון הראשון של המפלגה הבולשביקית, שלנין היה עורכו. פאנאגיוטיס לאפאזאניס, מנהיג ה"פלטפורמה השמאלית" בסיריזה, נשא את הנאום המרכזי בכינוס. הוא כיהן עד לאחרונה כשר האנרגיה והסביבה, אבל פוטר מהממשלה משום שהצביע נגד ההסכם. בנאומו הדגיש לאפאזאניס כי על פעילי סיריזה להתנגד להפרטות המתוכננות, הכוללות את הנמלים, הרכבות והחשמל ולשם כך להקים חזית רחבה יחד עם העובדים בתאגידים הממלכתיים העומדים בפני הפרטה.

 

ורופאקיס על התכנית הכלכלית האלטרנטיבית (באנגלית):

http://yanisvaroufakis.eu/2015/07/27/statement-by-yanis-varoufakis-on-the-finmins-plan-b-working-group-the-parallel-payment-system/

ורופאקיס על האשמות כלפיו (באנגלית):

http://yanisvaroufakis.eu/2015/07/29/treason-charges-what-lurks-behind-the-bizarre-allegations/