קבוצת אזרחים דורשת ממשרד הביטחון להפסיק את הייצוא הביטחוני לבורונדי

קבוצת אזרחים ישראל פנתה אמש (ראשון), באמצעות עו"ד איתי מק, אל דובי לביא, ראש אגף הפיקוח על יצוא ביטחוני במשרד הביטחון, בעקבות הסלמה האלימות בבורונדי. הקבוצה דורשת להפסיק את הייצוא הביטחוני של ישראל למדינה האפריקאית. אתמול פורסם שעשרות גופות נראו ברחובות בירת בורונדי בוג'ומבורה, בעקבות ההתפרצות החמורה ביותר של אלימות מאז ההפיכה הכושלת בחודש מאי. חמושים תקפו בסוף השבוע שלושה אתרים צבאיים. התסיסה בבורונדי, החלה בחודש אפריל, כאשר הנשיא פייר נקורונזיזה הודיע על תוכניתו להמשיך לתקופת כהונה נוספת בניגוד לחוקה, מהלך שערער את האזור הלא יציב ממילא, שני עשורים לאחר רצח העם ברואנדה השכנה.

2015-12-14_192520

מפגיני האופוזיציה בבורונדי (צילום: מורנינג סטאר)

בתחילת שנות ה-2000, בורונדי יצאה מעשור של מלחמת אזרחים רצחנית, בעיקר על בסיס קווים אתניים (טוטסי והוטו), בה על פי כל ההערכות נהרגו כ-300 אלף איש. מאז הסכם השלום שנחתם בשנת 2000 והחוקה החדשה שאושרה בשנת 2005, הייתה בבורונדי יציבות יחסית. הבחירות בשנת 2010 היו סוערות, מאופיינות באלימות פוליטית, וברדיפת הממשלה פעילי זכויות אדם ואופוזיציה.

על אף הלחץ הביןלאומי הכבד על ממשלת בורונדי, הנשיא אינו מתכוון לסגת – הוא הודיע כי כוחות הביטחון יפשטו על בתי המגורים של אזרחים המזוהים עם האופוזיציה (כבר כיום, כוחות הביטחון פושטים על בתים ועוצרים את יושביהם באופן שרירותי, רק מהטעם כי הבתים במקרה ממוקמים ברחוב בו התקיימה הפגנה של האופוזיציה); בכירים בכוחות הביטחון ובמפלגת השלטון משתמשים בשפה מסיתה הקוראת להשמדת מתנגדיהם, שפה המעוררת זכרונות איומים מהתקופה לפני רצח העם ברואנדה.

גם חלקים מהצבא של בורונדי אשר רבים בקהילה הביןלאומית תלו בו תקוות גדולות, כבר הצטרפו לאלימות, ומבצעים פשעים והפרות חמורות של זכויות אדם יחד עם כוחות המשטרה (PNB) והשב"כ של המדינה (SNR).

במכתב שנשלח למשרד הביטחון נאמר ש"ככל הידוע, מדינת ישראל מעורבת מזה שנים במתרחש בבורונדי. במלחמת האזרחים הרצחנית בשנות ה-90 של המאה שעברה, ישראלים אימנו כוחות וסיפקו נשק. גם לאחר סיום המלחמה, הייצוא הביטחוני לבורונדי נמשך, וכלל נשק, אימונים, וציוד אלקטרוני. כך גם, ככל הידוע ועל פי הפרסומים בתקשורת, מר גבריאל פרץ שהינו הבעלים של חברת אי. די. קון (העוסקת, בין היתר, באספקת נשק וציוד צבאי, ובייעוץ בעל אוריינטציה צבאית), היה קונסול כבוד של בורונדי בישראל".

יצוין שעל פי דו"ח אמנסטי מחודש אפריל לחודש יוני בבורונדי, אשר במהלכן נהרגו עשרות מפגינים, נעשה שימוש ברימוני גז ובמפזרי מים תוצרת ישראל.

"להמשך הייצוא הביטחוני הישראלי לבורונדי, עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת, הן במידה ויוקם למשל בעתיד בית דין ביןלאומי לגבי מלחמת האזרחים שנראה כי מתחילה שם, והן לגבי אפשרות של הטלת מגבלות על הייבוא של מדינת ישראל רכיבים לציוד ביטחוני ממדינות אירופה וארה"ב. מן הראוי כי מדינת ישראל תפיק לקחים מהייצוא הביטחוני שנעשה בזמן רצח העם בשכנתה מצפון של בורונדי, רואנדה", נאמר עוד בפנייה.

כמו כן "הנך מתבקש לבחון מחדש את כל רישיונות הייצוא הביטחוני שניתנו לבורונדי, ולהפעיל את סמכותך הקבועה בסעיף 9 לחוק הפיקוח על ייצוא ביטחוני (אפ"י), תשס"ז-2007, ולהורות על ביטול או התלית רישיונות הייצוא שנתן אפ"י לבורונדי, לכל הפחות ליחידות ביטחון ולגורמים שונים שידוע כבר כיום כי הם מעורבים בביצוע פשעים והפרות חמורות של זכויות אדם. בנוסף, הנך מתבקש לוודא כי ייצוא ביטחוני ישראלי למדינות הסמוכות לבורונדי (בפרט אוגנדה, רואנדה וקונגו), לא יועבר ישירות או בעקיפין לגורמים בבורונדי או מחוץ לבורונדי המאיימים על השלום, הביטחון והיציבות בבורונדי".