פראוור לא יעבור

בשבת הקרובה, 30 בנובמבר, בשעה 15:30, תתקיים סמוך לבאר שבע הפגנה ארצית נגד המשך חקיקת חוק פראוור, בהשתתפות הערביםהבדואים בנגב והכוחות האנטיגזעניים, יהודים וערבים, מרחבי ישראל. פרטים נוספים על ההפגנה ועל ההסעות יפורסמו באתרי מק"י וחד"ש, וכן בפייסבוק. מטרת חוק פראוור לנשל מאדמותיהם רבבות ערביםבדואים, להפקיע מאות אלפי דונמים ולהרוס יישובים שלמים. עם מארגני ההפגנה נמנות ועדת ההיגוי של הערביםהבדואים בנגב ותנועת הצעירים "חיראק".

2013-11-25_205727

הפגנה נגד חוק פראוור בתלאביב, בספטמבר 2013 (צילום נירה ידין)

ועדת הפנים של הכנסת, אשר בראשה עומדת ח"כ מירי רגב (הליכוד), עוסקת בהליך החקיקה של חוק פראוור. הוועדה מגלה חדצדדיות בוטה בהתנהלותה, וח"כ רגב מזמנת לדיונים אישים וארגונים אשר פעילותם מכוונת נגד ערביי הנגב, כמו עמותת "רגבים", "הסיירת הירוקה" והמשטרה. הוועדה סיירה ביום א' השבוע בנגב, אך אפילו לא טרחה להזמין לפגישה את ראשי המועצות המקומיות אשר בשטחן ביקרה.

ועדת ההיגוי של ערביי הנגב קראה לקיים שביתה כללית של האוכלוסייה הערביתהבדואית, במהלך ביקורה של ועדת הפנים. "נראה כי הגופים האמונים על המהלך הדמוקרטי של החקיקה בישראל – פועלים בניגוד לתפקידם", אמר עטיה אל אעסם, יו"ר המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים והוסיף: "אנחנו דוחים את 'חוק פארוור' מכל וכל, ולא נוכל להסכים ולקבל חוק כזה שעוקר אותנו מהכפרים שלנו ומהאדמה שלנו". אל אעסם השתתף בדיון שנערך בשבוע שעבר (20.11) במועדון "הגדה השמאלית" בתלאביב. אל אעסם ציין בדבריו, כי חוק פראוור יוצר בסיס חוקי כביכול לגירוש הערביםהבדואים מהכפרים, ללא מתן פתרון מגורים למגורשים.

משתתף נוסף בדיון, עו"ד שחדה בן ברי, חבר ועדת ההיגוי של ערביי הנגב, מנה את השלבים בהיסטוריית הגירושים של הבדואים בנגב, שהחלה עוד ב-1948. הוא חשף את האופי האנטידמוקרטי הקיצוני של חוק פראוור, אשר מקבע אזורים בנגב שהם "נקיים מערבים" (מערבה לכביש 40), ומאפשר הריסת בתים ללא צו של בית משפט, וזאת כדי למנוע מהמנושלים לפנות לסעד משפטי. בן ברי הוסיף, כי הרשויות לא עשו דבר לשיפור חיי הבדואים בעשרת הכפרים בנגב אשר זכו בהכרה לפני מספר שנים, ועד היום אין מספקים להם חשמל ומים.

הודא אבועבייד, סטודנטית למשפטים, סיפרה על תנועת הצעירים "חיראק", אשר מארגנת פעילות ציבורית נגד חוק פראוור. פעילי בתנועה אספו כבר 15 אלף חתימות על עצומת תושבים בדואים נגד החוק, ומטרתם היא להגיע ל-40 אלף חתימות. אבועבייד קראה להשתתפות המונית בהפגנת ה-30 בנובמבר ליד בארשבע, ובפעולות מחאה ברחבי הארץ.

יצוין שביום בו נערך הדיון בת"א, נהרס הכפר אלעראקיב בפעם ה-57. בולדוזרים מלווים בשוטרים הגיעו אל הכפר והרסו אוהלים שהוקמו מחוץ לבית הקברות. השוטרים עיכבו לחקירה בתחנת רהט את שייח' הכפר, סיאח אטורי, וארבעה תושבים נוספים, בהם שלושה קטינים. בשעות הערב המאוחרות שוחררו ארבעה מן העצורים ללא תנאים, אך מעצרו של השייח' אטורי הוארך עד ליום ראשון.

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"