פעילה מרכזית למען זכויות אדם ולמען הסביבה נרצחה בהונדורס

פעילה מרכזית למען זכויות אדם ולמען הסביבה נרצחה אתמול (חמישי) בהונדורס. על כך מסרה רשת הטלוויזיה "טלסור". הפעילה, ברטה קסרס בת ה-43, מורה במקצועה, נרצחה בידי שני גברים בביתה בעיר לה אספרסנסה, שנמצאת במרחק של 180 קילומטרים ממערב לבירה טגוסיגלפה – כך מסר דובר המועצה של העמים המקוריים של הונדורס ((COPINH. יצוין שקסרס יחד עם תומאס גרסיה הקימו את המועצה המייצגת את כלל השבטים הילידים במדינה המרכזאמריקאית. גרסיה נרצח על ידי כוחות הביטחון במהלך הפגנה ב-2013.

קסרס קיבלה איומים רבים ברצח, והיא זכתה בפרס גולדמן לאיכות הסביבה בשנה שעברה, על מאבקה למנוע בנייה בהשקעה של 50 מיליון דולר, שאיימה על אזורי המחיה של מאות אינדיאנים. היא גם פעלה נגד ממשלת הונדורס הימנית, ששורשיה בהפיכה ששמה קץ לשלטונו של המנהיג המתקדם מל סלאייה ב-2009.

2016-03-04_193648

המורה ברטה קסרס בת ה-43 שנרצחה אתמול בהונדורס (צילום: טלסור)

מדינת ישראל מקיימת קשרים הדוקים עם הונדורס. הנשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס הוא בוגר מש"ב המרכז לשיתוף פעולה בינלאומי במשרד החוץ. הוא אף עמד בראש משלחת רמת דרג שכללה את שר החוץ, שר ההגנה, שר החקלאות, שר התשתיות הלאומיות ורמטכ"ל צבא הונדורס שביקרה בישראל באוקטובר האחרון. משרד החוץ מסר אז ש"הביקור מעיד על היחסים הקרובים בין המדינות ועל החשיבות שרואות ישראל והונדורס בקידום היחסים הבילטרליים והעמקתם. הונדורס הוכיחה בעבר את מחויבותה לביטחון מדינת ישראל וממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל לחיות בביטחון. ביקור זה של נשיא הונדורס מהווה נדבך חשוב בשדרוג היחסים בין המדינות וסמל לידידות בין העמים החולקים ערכים משותפים המבוססים על דמוקרטיה, זכויות אדם, מדינת חוק ושאיפה לפיתוח, צמיחה ושלום".

יצוין שישראל מוכרת נשק וציוד ביטחוני לצבא הונדורס. מאז ההפיכה ב-2009 נרצחו בהונדורס יותר מ-100 פעילים חברתיים, אנשי שמאל, פעילים למען הסביבה, ואנשי איגודים מקצועיים. על פי ארגוני זכויות אדם הבינלאומיים, זהו קטל ללא תקדים של פעילים בעולם ביחס למספר תושבי המדינה.