'פודמוס' גוון חדש של השמאל העקבי בספרד

בסקירה על תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי ("זו הדרך", 22.3), צוין כי השמאל הרדיקלי התחזק דווקא בדרום היבשת, במדינות בהן משבר הקפיטליזם מכה בכל עוצמתו. ההתחזקות בלטה ביוון, שם זכתה מפלגת השמאל הרדיקלי "סיריזה" ב-27% מהקולות, והייתה למפלגה עם מספר הקולות הגדול ביותר (זאת, לעומת פחות מ-5% מהקולות בבחירות שנערכו ב-2009).
2014-06-16_200409
הפגנה למען הרפובליקה במרכז מדריד עם פרסום ההודעה על התפטרות המלך חואן קרלוס (צילום: מונדו אובברו)

גם בספרד, גדל השמאל העקבי בין בחירות לבחירות. רשימת "השמאל המאוחד", בה משתתפת המפלגה הקומוניסטית הספרדית, זכתה ב-2009 בכ-3%, ואילו בחודש שעבר נתנו לה את קולם 10% מהמצביעים. מעניין לציין, כי נוסף לרשימת "השמאל המאוחד", בשמאל הספרדי נוצר כוח פוליטי רדיקלי חדש בשם "פודמוס" (בספרדית: "אנו יכולים"). את התנועה הקימו פעילי המחאה החברתית ההמונית בספרד (2012-2011). מנהיגה של "פודמוס" הוא מרצה צעיר לגיאוגרפיה כלכלית באוניברסיטת מדריד, פבלו איגלסיאס, שבעבר היה פעיל בנוער הקומוניסטי. הוא מקפיד לציין בכל ריאיון, "איננו הביטוי, בה"א הידיעה, של המחאה החברתית. אלא – רק אחד מביטוייה".
רבים רואים ב-"פודמוס" את הגרסה הספרדית של מפלגת "סיריזה" היוונית. אך גם "השמאל המאוחד", שבמרכזו הקומוניסטים, מאפיין את הפרויקט הפוליטי שלו כתרגום של "סיריזה" לשפת המעשה הפוליטי הספרדי. ישנן נקודות השקה רבות בין "פודמוס", שנוסדה רשמית באפריל 2014, לבין המפלגה היוונית הוותיקה יותר. קהל המצביעים הוא דומה (אוכלוסייה עירונית משכילה וצעירה), הרכב ההנהגה דומה, ואף קווי דמותו של איגלסיאס דומים עד מאוד למנהיגה הפופולארי של "סיריזה", אלכסיס ציפראס, אשר הוביל גם הוא את מפלגתו להישג בבחירות.
אגב, ציפראס ואיגלסיאס נפגשו באחרונה בבריסל, במסגרת מאמצי סיעת השמאל בפרלמנט האירופי (GUE/NGL) להרחיב את שורותיה, ולצרף את חמשת החברים שנבחרו מטעם "פודמוס" לחמשת הנבחרים מטעם רשימת "השמאל המאוחד" של הקומוניסטים.
איגלסיאס אינו מסתיר את מטרותיה של תנועתו החדשה. בריאיון שערך עמו העיתון "קורדובה" (27.5), אמר: "הקמנו את התנועה כדי לנצח, וכדי לבנות יחד עם אחרים שלטון הגון אשר ישרת את האזרחים. אנו מסוגלים כעת להקים עם אחרים כוח חברתי המוני – בשותפות עם כולם. לא נשאל אף אחד עבור מי הוא הצביע בעבר".
ש: האם מדובר בהקמת חזית רחבה שתורכב מכל מפלגות השמאל?
"אתה שואל את שאלת מיליון הדולר. האם אנו מוכנים להנהיג את ספרד יחד עם המפלגה הסוציאליסטית, אותה מפלגה האחראית לקיצוצים בתקציבי הרווחה והתומכת במדיניות הניאו-ליברלית? התשובה היא לא. לשאלה זו אנו משיבים תמיד: 'מצע, מצע, ועוד פעם – מצע'. במילים אחרות, כל מי שמוכן לקדם מצע משותף להגנת האזרח – יהיה שותף שלנו. ספק רב האם מנהיגי המפלגה הסוציאליסטית – שלאחר פרישתם מהחיים הפוליטיים, מצטרפים בחדווה למועצות המנהלים של התאגידים הגדולים – מסוגלים לספק את הסחורה".
ש: אין ספק שהמפלגה הסוציאליסטית נוטרת לכם טינה, גנבתם להם כמיליון מצביעים…
"המשבר של המפלגה הסוציאליסטית הספרדית מקורו בהתרחקותה מדרישות האזרחים ובהפיכת ההנהגה לקאסטה – לקבוצה השומרת על האינטרסים שלה ועל הפריבילגיות שלה נגד רוב העם. כך שלא מפתיע שמיליון מצביעים הגיעו למסקנה שלא יתנו להמשיך לרמות אותם"
שני הכוחות – "השמאל המאוחד" ו-"פודמוס" – שיתפו פעולה בהפגנות המוניות הנערכות בימים אלה ברחבי ספרד, מאז פרסום דבר התפטרותו של המלך חואן קרלוס. הם התאחדו סביב התביעה לערוך משאל עם בדבר המשך קיומו של המשטר המלוכני בספרד, וסביב הדרישה להחליף את המלוכה ברפובליקה. הן המפלגה השמרנית שבשלטון והן המפלגה הסוציאליסטית שבאופוזיציה – מתנגדות שתיהן לדרישות אלה. זאת, חרף העובדה שבמצע המפלגה הסוציאליסטית נכתב במפורש שהיא תומכת ברפובליקה. יצוין, כי תנועת הנוער של המפלגה הסוציאליסטית משתתפת בהפגנות, בניגוד לעמדת הנהגת המפלגה.
הגידול הניכר בכוחו של "השמאל המאוחד", יחד עם הקמת "פודומוס", בתוספת הקולות שניתנו למפלגות שמאל אזוריות וכאלה שלא עברו את אחוז החסימה (כגון המפלגה הקומוניסטית של עמי ספרד) – העניקו לשמאל של השמאל בספרד כ-20 אחוז מקולות הבוחרים. האם ניתן יהיה לתרגם את ההצלחה בבחירות לפרלמנט האירופי להישגים משמעותיים בבחירות הכלליות ובבחירות לרשויות המקומיות, שיתקיימו בספרד בשנה הבאה? האם יקום מערך כוחות המשלב את השמאל הוותיק עם השמאל החדש?
לשאלות אלה אין כעת מענה. אולם הישג ברור אחד כבר הושג: בבחירות לפרלמנט האירופי נקטעה השליטה הדו-מפלגתית. השמרנים והסוציאליסטים, שזכו יחד ב-80 אחוז מהקולות בבחירות הקודמות, נחלשו מאוד והשיגו יחד פחות מ-49 אחוז. פרשיות השחיתות המתפרסמות חדשות לבקרים, נוסף לתמיכתם הנרחבת של הספרדים ברובם בביטול המלכה, רק מוסיפים שמן פוליטי למדורת המשבר הקפיטליסטי המכה בספרד מזה שנים.

א"ד

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"