עובדי מרכזי ההיגוי ליוצאי אתיופיה הפגינו בירושלים: דורשים העסקה ישירה

עובדות ועובדי מרכזי ההיגוי (המגשרים החינוכיים) ליוצאי אתיופיה הפגינו פעמיים השבוע, בראשון ושני מול הנהלת משרד החינוך בירושלים. העובדים, כולם עובדי הוראה שעוסקים יוםיום בצמצום פערים במניעת נשירה בקרב נוער בתוך בתי ספר בכל הארץ דורשים העסקה ישירה. בכוח לעובדים, המאגד את המגרשים נמסר "אך במקום זה נציגי המשרד פועלים להמשיך ולהעמיק את הפערים על ידי פרסום מכרז פוגעני שמטרתו לפרק את הקבוצה האמיצה הזו לשני מפעילים או יותר החל מספטמבר הקרוב. העובדות והעובדים הודיעו שלא יוותרו עד שכלל הקבוצה תקלט להעסקה ישירה כעובדי הוראה במשרד".

2016-02-03_192150

עובדי מרכזי ההיגוי ליוצאי אתיופיה השבוע בעת ההפגנה מול משרד החינוך בירושלים (צילום: כוח לעובדים)

פתיחת המכרז נעשית בניגוד לעמדת וועדות החינוך וועדת הקליטה של הכנסת, שדרשו להקפיא את המכרז. עובדי מרכזי ההיגוי עובדים בביה"ס בהם לומדים תלמידים בני העדה אתיופית. מטרתם כפולה: ראשית, תיווך בין ההורים והתלמידים לביה"ס על מנת למנוע נשירה גלויה או סמויה, וזיהוי וחיזוק תלמידים בעלי פוטנציאל. כ-11,000 תלמידים בני העדה נעזרים בשירותי המרכזים. שנית, פועלים המרכזים לקישור בני הנוער יוצאי אתיופיה למורשתם והכרת המורשת לכלל תלמידי בתי הספר. "אנחנו נלחמים על כל תלמיד בתוך מערכת החינוך " הסבירה אביבה מקונן, יו"ר וועד העובדים. "הנחלת המורשת היא שליחות. אנחנו נתקלים בבורות רבה ואפילו בושה מצד נוער בן העדה".

למרות חשיבותם מועסקים העובדים דרך חברת הקבלן האגודה לקידום החינוך. המשמעות: חוזה ההעסקה שלהם מסתיים בכל שלוש שנים והם מפוטרים בסוף מכרז. הם אינם זוכים לתוספת וותק , ולא זוכים לתשלום בעבור השתלמויות. בנוסף, נדרשים העובדים לעבוד בארבעה ואפילו שישה בתי ספר במקביל. עובדה הפוגעת בזמן הפרטני המוקדש לתלמידים. בעקבות התאגדותם נאלץ משרד החינוך להיפגש עם נציגות העובדים, לאחר התעלמות ממושכת של קרוב לשנה. קדם לפגישה דיון בוועדת הקליטה והעלייה אשר קראה למשרד החינוך לקלוט את כל עובדי מרכז ההיגוי כעובדים מן המניין במשרד . מסקנות דומות נשלחו ע"י וועדת החינוך של הכנסת לשר החינוך נפתלי בנט, ולמשרד הקליטה והעלייה זאב אלקין.

חרף ההסכמה בוועדות החליט משרד החינוך להתעלם מדרישת הוועדות, ולהציג ביום ראשון האחרון מכרז חדש לחברות קבלניות. במכרז החדש יחליפו את הקבלן הנוכחי, אגודת החינוך, שלושה קבלנים שונים. עובדים בעלי תעודת הוראה יקלטו במשרד החינוך, והשאר (מרבית העובדים) יועסקו במסגרת הקבלנית. בנוסף מעתה והילך יעבדו המגשרים רק עם נוער עולה (נוער שעלה בין השנים 2005-2014) ולא עם נוער יליד הארץ. עבור העובדים מדובר בקיצוץ של מחצית בשעות העבודה שלהם. "לא נוכל לעמוד מנגד לנוכח הפגיעה בעובדים ובתלמידים" מסרה יעל סיני, רכזת מטה מרכז בכוח לעובדים המלווה את המאבק. "כאשר רק 36% מבני הנוער האתיופי זכאים לתעודת בגרות, ההתנערות מבני הנוער חמורה. בנוסף, לא זו בלבד שהמשרד מקשה על קליטת העובדים במשרד, הוא אף מרחיב את התעסוקה הקבלנית תחת חסותואין כל הצדקה למעבר לשלושה חברות קבלניות, זולת ניסיון לפורר את התאגדות העובדים".