עובדי כפיה סינים תובעים את חברת מיצובישי היפנית

ארבעת הנציגים של 700 עובדי כפיה סינים שנרדפו בתקופת מלחמת העולם השנייה או בני משפחתם הגישו השבוע תביעה בבית המשפט העליון של מחוז שאנדונג. אלה הם עובדים סינים שנשלחו בכוח ממחוז שאנדונג ליפן בתקופת מלחמת העולם השנייה ואולצו לעבוד בחברת מיצובישי היפנית. העובדים אף תבעו את סניפה של החברה בסין חברת החומרים של מיצובישי ודרשו פיצוי כולל של 700 מיליון יואן. על כך מסר רדיו סין הבינלאומי.

 2014-04-19_171707

נציגי התובעים ככפי שצולמו השבוע בעת הגשת התביעה (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

בתקופת מלחמת העולם השנייה ובעת הכיבוש היפני, 40 אלף סינים נשלחו בכוח ל-135 אתרי בנייה ביפן ואולצו לעבוד בתנאים ירודים. כ-7000 סינים מצאו את מותם. חברת בת של תאגיד מיצובישי הענק העסיקה בעבודת כפייה 2709 עובדים סיניים ב-9 אתרי בנייה בהוקאידו, ביניהם 700 העובדים התובעים את החברה.

יצוין כי התביעה הראשונה מסוג זה של עובדים סיניים הייתה תביעה שהוגשה בבית משפט של יפן בשנות ה-90 במאה שעברה, ובמשך עשרים שנה הוגשו עוד תביעות דומות, אולם כל התביעות בוטלו. "כעסתי מאוד כשקיבלתי את פסק הדין מבית משפט של יפן. אבי סבל מעבודה קשה של 14 שעות כל יום אחרי שהוא נשלח ליפן, וקיבל רק שלוש לחמניות קטנות כל יום. הם לא התייחסו אליו כמו בן אדם" כך מסרה בת של אחד מהעובדים הסינים. בתביעה שהוגשה הפעם נדרשת מיצובישי לפצות את 700 העובדים הסינים או בני משפחתם בסכום של 700 מיליון יואן, כך שכל אחד מהם יקבל 1 מיליון יואן. כמו כן, נדרשת החברה לפרסם הודעת התנצלות בכלי התקשורת המרכזיים של יפן וסין כדי להביע את התנצלות הכנה והעמוקה של החברה. מעבר לזאת, החברה אמורה להקים להציב אנדרטה או להקים מוזיאון הנצחה בעיר ג'ינאן או צ'ינגדאו שבמחוז שאנדונג ולשאת בעלויות המשפט.