סרט תיעודי על מרכז סיוע לפליטים ומהגרים זכה בפרס בפסטיבל ירושלים

הזוכים בפסטיבל הקולנוע ה-32 ירושלים הוכרזו אמש (חמישי). הזוכה בפרס חג'ג' לסרט הישראלי העלילתי הטוב ביותר, בסך 120 אלף שקל, הוא הסרט "תיקון" בבימוי אבישי סיון ובהפקת רונן בן-טל, משה וליאון אדרי. הזוכה בפרס ון ליר לסרט התיעודי הטוב ביותר בסך 30 אלף שקל, הוא הסרט "הוטליין" (הקו החם), בבימוי סילבינה לנדסמן ובהפקת סילבינה לנדסמן ופייר אוליבייה בארדט.

2015-07-17_193429

סרטה התיעודי של לנדסמן עוקב אחרי העבודה היומיומית של מה שהיה מוקד סיוע לעובדים זרים והיום המרכז סיוע לפליטים ומהגרים. הפעילות מהקו החם בתל אביב לפליטים ומהגרי עבודה  פועלות מסביב לשעון. הן עוקבות אחרי זכויותיהם של אנשים ללא תעודות, נותנות ייעוץ משפטי, הולכות למשרדי ממשלה בשמם ועושות יחסי ציבור למטרתם.

המצלמה מקפיצה אותנו ישר לתוך עיצומה של הפעולה. לפני קהל זועם, קוראת פעילה לתת לפליטים מסודאן ואריתריאה שהגיעו מסיני על ידי סוחרים מצריים ועכשיו נתקעו בישראל לקבל היתרי שהייה. היא נתקלת בהתנגדות מילולית נחרצת וכמעט מותקפת פיזית. אבל הארגון צריך להילחם לא רק בשנאת הזרים באוכלוסייה, אלא גם במגוון החוקים שמתייחסים לכל מעבר גבול בלתי חוקי כעבירה פלילית. ובתי הכלא לפליטים ליד הגבול המצרי מתרחבים כל הזמן . לנדסמן לוקחת את הצופה לאורך התחנות השונות – משרדי הממשלה, בתי המשפט, הכנסת –והסרט היה למסמך בסיסי המכיל את הרכיבים העיקריים של המאבק למען זכויות אדם: גיוס, תיעוד, שכנוע ומאבק.