נשיאת ברזיל רוסף: 'אלה ימים של הפיכה, של פארסה ושל בגידה'

 

נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, התייחסה אמש (שלישי) להחלטת הוועדה המיוחדת בקונגרס על משך תהליך הדחתה. רוסף כינתה את המהלך "מזימה שנרקמה נגדה" והצביעה על סגן הנשיא, מישל טמר, כאחראי לכך. לדבריה, ברשותה הקלטה של סגן הנשיא שמעיד על מעורבותו בניסיון הדחתה שקיבל תמיכה פומבית מארגון המעסיקים. בימים הקרובים תחל הצבעה מכרעת שעשויה לקבוע את עתידה הפוליטי. נטען נגדה כי היא "מסרה נתונים שקריים בנוגע לגירעון התקציבי טרם הבחירות שבהן ניצחה לפני כשנתיים. היא דחתה את הטענות מכל וכל.

2016-04-13_203757

חברי פרלמנט מהסיעה הקומוניסטית מניפים כרזות נגד הדחת רוסף במליאה (צילום: ורמליאו)

 

השבוע פורסמה בכלי התקשורת במדינה הלטינו-אמריקאית הקלטה שבה נשמע סגן הנשיא מישל טמר מדקלם נאום הכתרה. "אנשים רבים ביקשו ממני לשאת לאומה הברזילאית דברים ראשוניים לפחות, דבר שאני עושה בענווה, בזהירות ובמתינות", הוא נשמע אומר בהקלטה, ומצהיר על תמיכתו בממשלת אחדות לאומית. טמר ולשכתו טוענים כי ההקלטה דלפה בטעות, אולם לדברי רוסף, מדובר בראיה לכך שטמר פועל להדיחה. ההקלטה פורסמה שעות ספורות לפני כינוסה של ועדה בקונגרס שהצביעה ברוב של 38 לעומת 27 בעד המשך הליך ההדחה של רוסף. למרבה האירוניה, גם טמר עלול להיות מודח בקרוב בגלל מעשי שחיתות חמורים.

 

"הם קושרים כעת קשר בגלוי, לאור יום, כדי לערער על נשיאה שנבחרה באופן לגיטימי", האשימה רוסף. את סגנה ואת יו"ר הבית התחתון אדוארדו קוניא היא כינתה מבלי לנקוב בשמותיהם "המפקד" ו"סגן המפקד" של ההפיכה נגדה. לשני היא ייחסה "ניצול לרעה בלתי ניתן לתיאור" של הליך ההדחה, ואת השני האשימה כי הוא "מחכך את ידיו בהנאה בעודו מוציא הדלפה קומית של נאום הכתרה". נשיאת ברזיל אמרה כי "ימים משונים" עוברים על ארצה, "ימים של הפיכה, של פארסה ושל בגידה". היא הודתה כי נדהמה מ"חוצפת ההדלפה, שחושפת בגידה בי ובדמוקרטיה" וכי היא מראה את יהירותו ואת הבוז שרוחש טמר לעם הברזילאי. עד לאחרונה היה טמר בעל ברית קרוב של רוסף, אולם לאחרונה פרשה מפלגתו מהממשלה והביעה תמיכה בהדחת רוסף. מפלגת העובדים שבשלטון פרסמה מסמכים נוספים המעידים על ניסיון ההדחה. כמו כן, המפלגה הקומוניסטית של ברזיל, שותפה בממשלה, קראה לעובדים, לסטודנטים ולאיכרים להמשיך ולהפגין נגד ההדחה.

 

מסמכי מפלגת העובדים על ניסיון ההדחה (בפורטוגזית):

http://www.pt.org.br/blog-secretarias/informe-sript-sobre-o-processo-de-impeachment/

 

עמדת הסיעה הקומוניסטית בפרלמנט (בפורטוגזית):

http://www.vermelho.org.br/noticia/279150-1