נשיאת ברזיל הושעתה על ידי הסנאט; השמאל מקים 'חזית להגנת הדמוקרטיה'

נשיאת ברזיל דילמה רוסף הושעתה היום (חמישי) מתפקידה לשישה חודשים לפחות, לאחר שהסנאט במדינה הצביע בעד העמדתה לדין בגין עבירה על חוק התקציב. 55 סנאטורים מהימין הצביעו בעד המהלך הדרמטי, בעוד 22 סנאטורים של מפלגת העובדים והמפלגה הקומוניסטית של ברזיל התנגדו לו. סגן הנשיאה מישל טמר יהיה לנשיא המכהן במהלך השימוע של רוסף. על פי סקרים שנערכו בסוף השבוע, אילו טמר היה מתמודד בבחירות לנשיאות, היה זכוה בפחות מ-3% מקולות הבוחרים. בבחירות לנשיאות האחרונות רוסף זכתה בתמיכתם של 54% מהבוחרים. הנשיאה הגדירה את המהלך כ"הפיכה" וקראה לאזרחי ארצה להיאבק בה. "מה שעומד כעת על סדר היום איננו המשך קיומה של הממשלה. מה עומד כעת על סדר היום היא שאלה האם הימין מכיר בתוצאות הבחירות, בריבונות הפוליטית של העם הברזילאי ובחוקה".

ההצבעה בסנאט נערכה לאחר שעות שבהן דנו הסנאטורים בשאלה אם יש להתחיל בהליך ההדחה של האישה הראשונה העומדת בראש המדינה בת 204 מיליון התושבים. היא הואשמה כי "הסיטה כספים ממשלתיים בניגוד לחוק כדי לכסות על 'חורים' בתקציב המדינה". השימוע יתנהל מול הסנאטורים, כך שההחלטה על הדחתה הסופית צפויה להיות יותר פוליטית ממשפטית.

2016-05-12_184331

הפגנה של פעילי תנועת האיכרים ללא האדמות נגד "טמר ראש ההפיכה" באחד מכפרי ברזיל (צילום: ורמליאו)

במקרה שתוצאת השימוע תהיה הדחה, טמר יישאר בתפקיד הנשיא עד מועד סיום הכהונה המקורי של רוסף, ב-31 בדצמבר 2018. בתחילת השבוע סערו הרוחות בברזיל בעקבות הזיגזג שנקט יו"ר בית הנבחרים, וולדיר מרניאו, שהודיע על ביטול החלטה קודמת להעמיד את רוסף לדין – וחזר בו תוך יממה. טמר, שניצב אף הוא בפני הליכי הדחה בשל אותן האשמות המיוחסות לרוסף. השני בתור להחלפת הנשיאה, יו"ר הפרלמנט אדוארדו קוניה, הושעה גם הוא מתפקידו והואשם בלקיחת שוחד של חמישה מיליון דולר בפרשת השחיתות הגדולה של חברת הנפט הממלכתית "פרטובראס". במקומו מונה מרניאו.

תומכיה של רוסף כינו את הליך ההדחה "ניסיון הפיכה". לדבריהם, התחזקותה הפוליטית של מפלגת העובדים, שבראשה עומדת רוסף, מאיימת על המעמד השליט בברזיל וההדחה משמשת כתירוץ להפוך את היוצרות. יצוין שזו הפעם השלישית באמריקה הלטינית בעשור האחרון שנשיא נבחר ומתקדם הודח באמצעות רוב ימני בפרלמנט ותוך תמיכה גלויה של ארה"ב. למקרה של רוסף קדמו ההדחות של נשיאי אל סלבדור ופרגוואי. טמר כבר הודיע כי יהיו שינויים לעמוק במדיניות הכלכלית והחברתית של הכלכלה מס' 8 בעולם יותר ניאוליברלית וקיצוץ חד בתקציבי הרווחה שהיו הגאווה של ממשלות מפלגת העובדים.

בתום תהליך ההדחה, חברי הבית התחתון של סיעות מפלגת העובדים והקומוניסטית הודיעו על הקמת "חזית להגנת הדמוקרטיה". "החזית תגרום לכאבי ראש רבים לאנשי ההפיכה בראשות טמר, הן בפרלמנט והן ברחובות", מסר הדובר. ההכרזה נעשתה על רקע הפגנות המוניות שפרצו ברחבי המדינה נגד "טמר ראש ההפיכה".

עוד על הקמת "החזית למען הדמוקרטיה", באתר של השבועון הקומוניסטי "ורנמליאו" (בפורטוגזית): http://www.vermelho.org.br/noticia/280721-1