נאום ראשון של ראש ממשלת יוון ציפראס: העלאת שכר מינימום וביטול פיטורים

איש השמאל אלכסיס ציפראס, אמר אמש (ראשון) שלא יסכים להארכה של "תוכנית החילוץ" של יוון. דבריו של ראש הממשלה החדש צפויים להביא אותו להתנגשות עם מנהיגי האיחוד האירופי, המעוניינים שציפראס ייתן את הסכמתו להארכת תוכנית החילוץ במפגש פסגה שיתקיים ביום חמישי.  בנאום ראשון בפני הפרלמנט, הציג ראש ממשלת ציפראס את המתווה הכלכלי שהוא מתכוון ליישם במהלך כהונתו.

2015-02-09_200510

"סלפי" עם ציפראס בורם החל לנאום אמש בפרלמנט היווני (צילום מסך: הטלוויזיה היוונית)

בנאום הכריז ראש הממשלה על סדר העדיפויות העומד בפניו: פתרון המשבר בעקבות משטר הצנע הניאו-ליברלי שהונהג ביוון, ולאחר מכן התמודדות עם חובותיה הגדולים לאיחוד האירופי. בנוסף הכריז ציפראס גם על העלאת שכר המינימום ל-751 יורו במדינה והעסקה של כל עובדי המדינה שפוטרו. עוד הודיע ציפראס על שורה של הטבות לאוכלוסייה המוחלשת, בין היתר הנחות בחשמל ובארנונה. כמו כן, הוא הודיע על פתיחתה מחדש של ראשות השידור, שנסגרה על ידי הממשלה השמרנית הקודמת. ביוון התרחש בחודש שעבר מהפך בבחירות הבזק שנערכו לראשות הממשלה, כשמפלגת השמאל הרדיקלי "סיריזה" בראשותו של ציפראס ניצחה ברוב מוחץ. "יוון משאירה מאחור את הצנע הנורא, ומשאירה מאחור חמש שנים של השפלה וכאב", אמר אז ציפראס בנאום ניצחון. לאחר שנבחר הוא הרבה להתבטא נגד תכנית הסיוע של האיחוד האירופי ליוון, שהובילה לתקופת צנע במדינה.

בדברים שנשא אמש בפרלמנט היווני חזר ציפרס על דרישתו שגרמניה – הנושה הגדולה ביותר של המדינה – תשלם פיצויים על מלחמת העולם השנייה, וכן תחזיר הלוואה שהנאצים אילצו את הבנק המרכזי של יוון להעביר בעת הכיבוש הגרמני האכזר. "ליוון יש מחויבות מוסרית לאנשים שלנו, להיסטוריה, לכל האירופיים שלחמו ונהרגו במלחמה נגד הנאצים", הדגיש. במקביל, ציפרס הכריז גם על שורה של צעדים שמטרתם לקצץ בעלויות ולעלות את הכנסות הממשלה, ביניהם הטלת מס חדש על נכסים גדולים, הקמת ועדה מיוחדת למלחמה בשחיתות ובהעלמות מס, הקמת קרן פנסיה שתתבסס על הכנסות ממשאבים טבעיים, וקיצוץ במספר המכוניות והמטוסים לשרים. ראש הממשלה התייחס בדבריו לשחיתות ביוון, והציב את המאבק בה כמטרה עיקרית עבור ממשלתו. בנוסף הודיע ציפראס על סדרה של קיצוצים בהטבות מהן נהנים פוליטיקאים, ואף הודיע שיבטל את מס הרכוש, שבמקומו יוטל מס על נכסים רבי ערך.

עוד על המצב הפוליטי והכלכלי ביוון, במאמר של תמר גוז'נסקי שפורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמוד 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2015break/02/G6_2015.pdf