מנהיג החזית העממית בתוניסיה: השלטון דוחף את החברה אל עברי פי פחת

מנהיג החזית העממית בתוניסיה, חמה אלהמאמי דורש למגר את כל שרידי משטרו של הרודן הנמלט, זין אלעבידין בן עלי, ומאשים את שתי המפלגות הגדולות בניסיון לחסום את תהליכי הדמוקרטיזציה במדינה. אלהמאמי הוא מזכ"ל מפלגת העובדים, המפלגה הקומוניסטית של תוניסיה. יחד עם כוחות מתקדמים נוספים, הקימה מפלגת העובדים את החזית העממית. אלהמאמי היה מועמד בבחירות לנשיאות ארצו ב-2014. הוא הגיע למקום השלישי וקיבל כ-8% מקולות הבוחרים.

3

חמה אלהמאמי (צילום: אל בדיל)

אלהמאמי נולד ב-1952 ולמד ספרות ערבית באוניברסיטה. את פעילותו הפוליטית החל בהתקוממות הסטודנטים שהתחוללה בפברואר 1972, שבמהלכה נעצר לתקופה של חודשיים. כעבור שנתיים, הוא נידון ל-8 שנות מאסר בגלל חברותו בארגון המחתרתי "העובד התוניסאי". לאחר שהותו הארוכה בכלא, נמלט לצרפת. בעת גלותו, הוא נידון שוב לשנה וחצי מאסר באשמה של פעילות בהנהגת המפלגה הקומוניסטית ופרסום מאמרים בביטאון המפלגה אלבדיל", שהוצא אל מחוץ לחוק. בשנת 2001, שב מהגלות אל מולדתו, אך נותר במחתרת עד להתקוממות העממית נגד בן עלי ומשטרו ב-2011.

בריאיון שפורסם באתר "רבליון" בשבוע שעבר, תקף חמה אלהמאמי, מנהיג החזית העממית ומזכ"ל מפלגת העובדים, את דרכה הניאוליברלית של ממשלת תוניסיה. לדעת המאמי, השינויים שהתחוללו במערכת הכלכליתחברתית מאז ההתקוממות העממית באביב הערבי (2011) לא היו עמוקים כדרישתם של מאות אלפי המפגינות והמפגינים. להלן קטע מהריאיון.

גורמים אסלאמיסטיים וסלפיים מאיימים דרך קבע על אלהמאמי. אלה אינם איומי סרק. טרוריסט רצח את עו"ד שוקרי בלעיד, שותפו להנהגת החזית העממית, ליד ביתו בפברואר 2013. בעקבות הרצח, פרצו הפגנות המוניות ברחבי המדינה, ואת אלהמאמי ליוו מאבטחים במשך יותר מארבע שנים, עד יוני האחרון. חרף הסכנה שעדיין נשקפת לחייו, החליט משרד הפנים התוניסאי להסיר מאלהמאמי את האבטחה. בעקבות כך, אשתו, עו"ד ראדיה נסראווי, משפטנית המתמחה בזכויות אדם, פתחה בשביתת רעב. שביתת הרעב החלה ב-11 ביולי ונפסקה רק לאחרונה.

מה שלום אשתך?

ראדיה חלשה מאוד. היא איבדה כ-11 קילו, ולקראת סוף שביתת הרעב היא כבר לא חשה רעב או צמא. חייה עמדו בסכנה. ארגוני זכויות אדם, בנותינו ואני דרשנו ממנה להפסיק את שביתת הרעב עוד בשלב מוקדם יותר, אבל היא המשיכה בשלה. יש להבין שלא רק אני מאוים. ראדיה היא פעילה מהפכנית; גם הבת שלנו פעילה מהפכנית. במילים אחרות, הסרת השמירה מסכנת גם אותן. בספטמבר 2013 נחשפה חבורה שהתכוונה לרצוח את שלושתנו.

מה המסר של ראדיה?

היא מבקשת הגנה לא רק למשפחתה. היא קוראת להגנה על כל אזרח ואזרח. עבורנו, זכויות האזרח קודמות לכל. השלטון, לעומת זאת, מעניק הגנה, במובן הרחב של המילה, רק למקורביו. גם במקרים בהם נחשפים מעשי שחיתות או התעשרות של מעטים על חשבון המדינה. בתוניסיה, כיום, מגנים על המושחתים ותוקפים את הפעילים החברתיים, גם באמצעות בתי המשפט והמשטרה.

בהזדמנות אמרת שהסרת השמירה היא הטלת "עונש" על החזית העממית. מדוע?

מפני שהחזית העממית איתנה בדרישה להקדמת הבחירות ולביטול שורה של חוקים שנועדו לחון את חבריו העשירים של הרודן הנמלט בן עלי. החברים הללו מִמנו את מסע הבחירות של המפלגה השלטת, נידא תוניס, ושל ראש הממשלה לשעבר, מוחמד אלבאג'י קאיד אלסבסי. גם המפלגה האסלאמית, אלנהדה, תומכת במתן חנינה לשרים ולפקידים בכירים על הפשעים שביצעו בימי משטרו של הרודן בן עלי.

הממשלה מציעה שלא לקיים במועדן את הבחירות לרשויות המקומיות. מהי עמדת החזית העממית?

אנו מודאגים מכך. שתי המפלגות הגדולות, נידא תוניס ואלנהדה, משתפות פעולה עלמנת למנוע את הדמוקרטיזציה של השלטון המקומי. הן אפילו מנסות לדחות את חקיקת חוק הרשויות המקומיות, האמור לקבוע את סמכויות ראשי הערים והמועצות הנבחרות. הן הציעו, שבמידה שלא יסתיים תהליך החקיקה, יוחזר לתוקפו החוק הישן, שנחקק אי שם ב-1975. ברור לכל שהן לא מעוניינות בבחירות. שתי המפלגות מובילות את תוניסיה לעברי פי פחת ואינן נותנות מענה למשבר הפוליטי, הדתי, החברתי והכלכלי הפוקד את המדינה.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב