ממשלת צרפת הניאו-ליברלית במגננה: 'אנחנו לא במאי 68'; המחאות נמשכות

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר אתמול (ראשון) כי הוא נחוש "שלא להצטרף לרשימת הפוליטיקאים שנכנעו למפגינים". לדבריו, בריאיון לעיתון הצרפתי "לה ז'ורנל דה דימנש", ברמיזה לבחירות הקרובות בשנה הבאה, "אם ניכנע למחאות הרחוב ולאיגודי העובדים רק כי אנחנו ממוקדים אך ורק במטרות לטווח הקצר, נאבד את הכול".

2016-05-30_203125

שובתים בשדה התעופה רואסי – שארל דה גול מפגינים באולם הנוסעים ביום חמישי שעבר (צילום: הומניטה)

דבריו של ואלס נאמרו לאחר חודשיים של הפגנות נרחבות בפריז ובערים נוספות, בהשתתפות מאות אלפי אזרחים, במחאה על הרפורמה שהציעה הממשלה בחוקי העבודה, ש יפגעו בזכויותיהם ויקלו על פיטורי עובדים. הממשלה הבהירה כי בכוונתה לקדם את הרפורמה, אולם באותה העת יחודש המשא ומתן עם ארגוני העובדים, במטרה להביא את ההפגנות לסיומן, לפני תחילת משחקי "יורו 2016" במדינה, בחודש הבא. על פי ידיעה בעיתון המפלגה הקומוניסטית "הומניטה" שפורסמה הבוקר, השבוע צפויות מחאות המוניות ושביתות במגזרים רבים במשק ובהם אנרגיה, תחבורה, תעופה, משרדי הממשלה והרשויות המקומיות ועוד.

האיגודים לצד שביתות של עובדי הרכבות ושל עובדי מגזר האנרגיה, במטרה לגרום שהממשלה הסוציאליסטית תגנוז את הרפורמה הניאו-ליברלית שלדברי הממשלה נועדה "ליצור מקומות עבודה נוספים". על פי סקר שפורסם אתמול באחד מערוצי הטלוויזיה בפאריס, שיעור בתמיכה בוואלס צנח לשפל של 24%. מהסקרים שפורסמו בשבוע שעבר ב"לה מונד" עולה כי שיעור התומכים בנשיא פרנסואה הולנד אינו עולה על 21% ואילו המצדדים בביטול הרפורמות הניאו-ליברליות בשוק העבודה עולה על 70% מהנשאלים. שר הכלכלה מישל ספן טען כי "בראש ובראשונה עלינו להיות איתנים. כל דבר אחר לא יהיה נכון, ביחס לארגוני עובדים שכן תומכים בהצעה". כמו כן, הוא הבהיר כי הממשלה לא תיסוג מהרפורמה, למרות ההפגנות הנרחבות. "אנחנו לא ב-68", אמר דובר הממשלה, בהתייחסות לממשלת הגנרל שארל דה גול שהתפטרה בעקבות המרד ההמוני דומה שהובילו העובדים והסטודנטים בשנת 1968.