ממשלת יוון השמאלית תסגור מתקני הכליאה של מבקשי מקלט

ממשלת סיריזה היוונית מתכוונת לסגור את כל מתקני הכליאה שהוקמו על ידי הממשלה השמרנית הקודמת ובהם שוהים אלפי מבקשי מקלט מאסיה ואפריקה. כך מסרה הבוקר (חמישי) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". רבים מה יושבים במתקני הכליאה 18 חודשים ויותר. כמו כן, מונה השר החדש למלחמה בשחיתות שאינו פוליטיקאי.

2015-02-19_193746

קטינים מבקשי מקלט במתקן מעצר ביוון (צילום: פרנסה לטינה)

בעקבות ניצחונה של סיריזה בבחירות, מתמקדת תשומת הלב הבינלאומית במאבקה של הממשלה השמאלית נגד תוכנית הצנע שאכפו על יוון נושיה בחו"ל. אבל פנגיוטיס ניקולודיס בן ה-65, תובע בבית המשפט העליון ומומחה לפשיעה כלכלית, מוביל מאבק אחר, שגם עליו הכריזה סיריזה והפעם בתוך יוון עצמה נגד חלק מאנשי העסקים העשירים החולשים על החיים הפוליטיים והכלכליים במדינה.

בנאום בפרלמנט בשבוע שעבר גינה ניקולודיס את האליטה הכוללת "קומץ משפחות שחושבות שהמדינה והשירות הציבורי קיימים כדי לשרת את האינטרסים שלהן". אנשי עסקים אלה משפיעים על פוליטיקאים ופקידי מדינה, או מנצלים לרעה את שליטתם באמצעי התקשורת, כדי לזכות באופן בלתי חוקי חוקי בחוזים ממשלתיים, לשנות תקנות לטובת עצמם או לחמוק מתביעה משפטית נגדם בגין הפרת החוק, לדברי המבקרים.

ראש הממשלה, אלכסיס ציפראס, הכריז על צעדים קיצוניים נגד מי שהוא מכנה "אוליגרכים", כולל הנפקה מחודשת של רישיונות לערוצי טלוויזיה פרטיים, ביטול הלוואות בנקאיות ל"מקורבים" שהוענקו לאנשים בעלי קשרים במקומות הנכונים, מימוש זכויות ההצבעה של המדינה במקרים שבהם קיימת אחזקת רוב בבנקים פרטיים, ביטול כמה עסקאות הפרטה גדולות, ובדיקות מס אגרסיביות של בעלי חשבונות מבנקים בחו"ל.

"החלטנו להתעמת באופן חזיתי עם מערכת של כוח פוליטי וכלכלי ששיקעה את המדינה שלנו במשבר וגרמה לירידת קרנה של יוון ברמה הבינלאומית", אמר ציפראס לפרלמנט בשבוע שעבר. שר האוצר, יאניס ורופאקיס, היה בוטה לא פחות, והכריז כי הממשלה "תהרוס את האוליגרכיה" כדי להגדיל את הכנסות המסים, לפתוח את השווקים ולהמריץ את הצמיחה הכלכלית.

נמסר כי מינויו של ניקולודיס אאוטסיידר לאפוליטי ובעל עבר נקי היה פופולארי בקרב אזרחי יוון, שמאמינים כי השחיתות מושרשת עמוק בחברה היוונית. לניקולודיס יש מוניטין של איש מעשה, ולדבריו פיתחה יחידת המידע הפיננסית שבראשה הוא עמד עד כה, שיטת בדיקה חשבונאית שבאמצעותה זוהו יותר מ-20 אלף אנשים שנכסיהם אינם תואמים לדו"חות המס שלהם.