ממשלת יוון השמאלית מבטלת הפרטות; סולידריות עם סיריזה ברחבי אירופה

יוון תבחן מחדש את העסקה עם מפעילת נמלי התעופה הגרמנית פראפורט, בהיקף של 1.2 מיליארד יורו במסגרת העסקה, החברה אמורה להפעיל 14 שדות תעופה ביוון – אחד ממהלכי ההפרטה הגדולים במדינה מוכת החובות מאז החל המשבר ב-2009. כך מסר דובר ממשלת יוון השמאלית על פי ידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון הצרפתי "הומניטה".

2015-02-16_200232

פעילי מפלגת השמאל של גרמניה במהלך הפגנה שנערכה בברלין בסוף השבוע בתמיכת ממשלת סיריזה ונגד מדיניות ממשלתם (צילום: הומניטה)

על פי הידיעה בפראפורט, בשיתוף חברת האנרגיה היוונית הגיעה ב-2014 לסיכום עם סוכנות ההפרטה במדינה על הפעלת שדות תעופה ביעדי תיירות פופולריים, בהם קורפו, רודוס, מיקונוס וסנטוריני. ההסכם אמור היה להיחתם סופית באוקטובר, ונועד למלא אחר תכתיבי האיחוד האירופאי הניאו-ליברלים. אולם השר היווני אלקוס פלאמבוראריס אמר כי "העסקה לא סוכמה סופית", וכי "ביקשנו לעצור אותה ולבחון אותה מחדש, כדי לבדוק האם היא משרתת באופן הטוב ביותר את האינטרסים של הציבור". יצוין שראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפרס, העומד בראשות מפלגת השמאל הקיצוני סיריזה שניצחה בבחירות בינואר, הבטיח לבוחרים לעצור את תהליכי ההפרטה. בנוסף לעסקה עם פראפורט, הוקפא ההסכם עם צ'יינה אושן שיפינג (COSCO) לרכישת הנמל הגדול ביוון, בפיראוס.

הערב אמורה להתתקיים פגישה מסכמת של שרי האוצר של גוש היורו, כאשר הסוגיה שעל הפרק היא "תוכנית החילוץ" של יוון המסתיימת בסוף החודש .פגישת שרי האוצר של אירופה של אירופה היום עומדת במרכז תשומת הלב של כלי התקשורת. רוב שרי האוצר מציגים עמדות קשיחות, מה שמעורר ספקות בנוגע ליכולת של יוון להגיע להסדר עם נושיה הבינלאומיים. שר האוצר הצרפתי, מישל ספין, צוטט כשאמר כי קיימת סכנה אמיתית שיוון תצא מגוש היורו ". לדברי שר האוצר בממשלתו "הסוציאליסטית" של הולנד, "גרמניה צודקת מנקודת המבט שלה. יוון, לא הממשלה של היום, המדינה, חתמה על כמה הסכמים. הם חייבים לקיים את ההסכמים האלה ללא קשר להחלפת הממשלה". שר האוצר של גרמניה, וולפגנג שויבלה, בראיון לרשת רדיו בגרמניה אמר כי "ממה ששמעתי על הדיונים הטכניים שנערכו במהלך סוף השבוע, אני סקפטי מאוד, אבל נקבל דיווח מלא היום ואז נראה". הוא הוסיף כי גרמניה לא רוצה שיוון תצא מגוש היורו, אבל על הממשלה שלה לקיים את "דרישות המינימום". שר האוצר של אוסטריה, האנס יורג שילינג, אמר בראיון שהעניק לעיתון בווינה כי ממשלת יוון נמצאת עדיין ב"מצב בחירות ולא במצב עבודה".  שר האוצר של מלטה, אדוארד סיקלונה, אמר כי יוון מבקשת "טובות בלתי אפשריות".

יצוין שמול קשיחותם של שרי האוצר הניאו-ליברליים, מתפתח באירופה קמפיין רחב בסולידריות עם ממשלת סיריזה היוונית. בכל בירות אירופה נערכו בשבוע האחרון הפגנות גדולות, מהלסינקי בצפון ועד מדריד בדרום. כמו כן, מפלגות שמאל וקומוניסטיות ברחבי היבשת קוראות לקיים מחאות המוניות מדי שבוע. גם איגודים מקצועיים הצטרפו למערכה. בגרמניה, למשל, האיגודים המקצועיים החלו בהחתמה של אישיים נגד מדיניות גרמניה בשאלת יוון. קרוב ל-5,000 אישים, ביניהם מנהיגי מפלגת השמאל שבאופוזיציה והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית שבקואליציה, יחד עם פעילי האיגודים המקצועיים ואנשי רוח רבים הצטרפו ליוזמה. לעצומה הצטרפו אף פעילים באיגודים המקצועיים מרחבי אירופה, אמריקה הלטינית וישראל.

לעצומת  האיגודים המקצועיים נגד מדיניות גרמניה בשאלת יוון (גרמנית, אנגלית, צרפתית ואיטלקית):

http://wp.europa-neu-begruenden.de/griechenland-chance-fuer-europa/greece-after-the-election-not-a-threat-but-an-opportunity-for-europe/