ממשלת ברזיל החדשה: 'שרים לבנים עשירים ופוליטיקאים מושחתים'

סגן נשיאת ברזיל, מישל טמר בן ה-75, הנשיא החדש של המדינה החמישית בגודלה בעולם, מינה אמש (חמישי) את הקבינט החדש על טהרת השרים הניאוליברליים. טמר מחליף את הנשיאה ממפלגת העובדים דילמה רוסף, לאחר שזאת הודחה בידי הסנאט מההנהגה, לאחר שנטען נגדה כי מסרה נתונים שקריים בנוגע לגירעון התקציבי טרם הבחירות שבהן ניצחה לפני כשנתיים. "זהו ניסיון הפיכה", הגיבה אמש רוסף, להחלטת הסנאט במדינה לפתוח בהליך משפטי נגדה.

2016-05-13_194954

כרזה הקוראת להפגנות ברחבי ברזיל: "להתנגד ברחובות למען הזכויות שלנו"

"ההחלטה בסנאט לפתוח נגדי בהליך משפטי היא ניסיון הפיכה", הוסיפה הנשיאה הברזילאית, "אני מרגישה את התמיכה ואת העידוד של הבוחרים שלי ואני רוצה להודות להם על כך". רוסף אמרה כי ייתן ועשתה טעויות, אך הבטיחה לתומכיה כי אף אחת מהן לא היוותה עבירה על החוק. "ההליך ההדחה שלי הוא מרמה", הדגישה במסיבת עיתונאים. עוד היא קראה להגן על הדמוקרטיה בפרלמנט וברחובות. אם רוסף תורשע על ידי הסנאט טמר יישאר בתפקידו עד הבחירות הבאות לנשיאות ב-2018. הוא כבר הספיק להודיע כי לא יתמודד בבחירות הללו. ההכרזה הזאת איננה מפתיעה. בסקרים שנערכו אתמול עולה כי אילו הבחירות היו נערכות כעת, רק 1% מאזרחי ברזיל היו מצביעים עבורו.

השבועון הקומוניסטי "ורמליאו", הגדיר את השרים החדשים בממשלת טמר כ"לבנים עשירים, רובם פוליטיקאים מושחתים. רחוקים מאוד מהבטחתו של טמר שממשלתו תהיה 'ממשלת מומחים'. בין המינויים של טמר: אילן גולדפיין (50), יליד חיפה, שמונה לנשיא הבנק הפדרלי המרכזי של ברזיל. הוא צפוי להיכנס לתפקידו בחודש יוני. גולדפיין שימש ככלכלן הראשי ובעל מניות של בנק "איטאו יוניבנקו", הבנק הפרטי הגדול בברזיל ובעבר שימש כמשנה לנגיד המרכזי בברזיל, יועץ לבנק העולמי ולקרן המטבע הבינלאומית. גולדפיין העריך ש"כדי לצאת מהמשבר הממשלה תצטרך להוביל מהלכים לא פופולריים כגון העלאות מסים, קיצוצים בקצבאות ובתקציב המדינה ווהעלאת גיל הפרישה".

יצוין שלפני כחודש, הרבה לפני שהודחה רוסףפורסמה בכלי התקשורת במדינה הדרום אמריקאית הקלטה שבה נשמע טמר מדקלם נאום הכתרה. "אנשים רבים ביקשו ממני לשאת לאומה הברזילאית דברים ראשוניים לפחות, דבר שאני עושה בענווה, בזהירות ובמתינות", הוא נשמע אומר בהקלטה, ומצהיר על תמיכתו בממשלת אחדות לאומית. טמר ולשכתו טוענים כי ההקלטה דלפה בטעות, אולם לדברי רוסף, מדובר בראיה לכך שטמר פועל להדיחה. אתמול שדר בתחנת רדיו ארגנטינית "אל מונדו" התקשרה אליו, כאשר השדר מתחזה לנשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי. טמר הנרגש אמר ל"נשיא" הארגנטיני כי הוא שמח על השיחה ומחכה לרגע בו יוכלו להיפגש. שדר הרדיו לא טרח להעמיד את טמר על טעותו עד סוף השיחה.