מחריף המשבר הפוליטי בברזיל; לולה התמנה לשר בממשלת רוסף

נשיא ברזיל לשעבר ומנהיג מפלגת העובדים השלטת, לואיס אינאסיו "לולה" דה סילבה התמנה ביום רביעי האחרון לשר בממשלתה של הנשיאה הנוכחית, דילמה רוסף. לאחרונה הוגש נגד לולה כתב אישום בגין הלבנת הון, במסגרת פרשת שחיתות במדינה, והוא אף נעצר ליממה "לחקירה". עם מינויו לשר הוא יזכה בהגנה מפני ההליך הפלילי המתנהל נגדו. כתב האישום הוגש במסגרת פרשיות שחיתות בחברת הנפט הממלכתית הענקית "פטרובראס".

2016-03-18_192450

דילמה רוסף ולולה (צילום: ורמייאו)

 

לולה (70), שסיים את כהונתו ב־2010 עם 83% תמיכה, הבטיח לאחר שחזר לביתו מהחקירה כי יילחם בהאשמות והכריז בעצרת גדולה "אין בי פחד". לתומכיו אמר כי נפל קורבן למניפולציה של הימין שהופנתה נגדו כאיש מעמד הפועלים וכיו"ר ועד העובדים בתעשייה הרכב לשעבר.

עד כה הולידה חקירת השחיתות, הגדולה בתולדות ברזיל, האשמות נגד כחמישים פוליטיקאים בממשלה ובאופוזיציה ובכירי עולם העסקים. לטענת התביעה קשרו בכירים מ"פטרובראס" ומחברות הנדל"ן והיזמות הגדולות במדינה קשר במשך יותר מעשור כדי לנפח חוזים, בהזרימם חלק מהרווחים הלא חוקיים לכיסיהם של בכירים בממשל.

יצוין שרוסף דחתה את הקריאות להתפטרותה נוכח פרשת השחיתות והמשבר הכלכלי במדינה. "לאיש אין זכות לקרוא להתפטרות של נשיאה שנבחרת בצורה חוקית", אמרה. היא האשימה את יריביה בימין ביצירת משבר פוליטי, שלדבריה הזיק לכלכלת ברזיל. מפלגות האופוזיציה הימניות מבקשות להדיח את רוסף באמצעות אישור החלטה בקונגרס או לחלופין דרך ביטול בדיעבד של בחירתה בשנת 2014 עקב שימוש לא חוקי לכאורה בכסף.

מינויו של לולה לתפקיד הדומה לראש ממשלה זוטא הוא חיזוק לאגף השמאלי בממשלה. זאת, לאחר פיטורי שר האוצר ג'ואקים לוי, שדגל במדיניות ניאו-ליברלית בתגובה למשבר הכלכלי ההולך ומעמיק בברזיל, כתוצאה, בין היתר, של המשבר הקפיטליסטי העולמי.

במפלגת העובדים טוענים כי למינוי של לולה אין קשר לאשמות נגדו. זו, לדבריהם, "תפנית במדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה – לכיוון של העמקת ההשקעות בתשתיות ובמגזר הציבורי", כאמצעי לחילוץ המשק מן הבוץ. המשבר משפיע גם על שכנותיה של ברזיל ובייחוד על ארגנטינה שלה קשרי מסחר נרחבים עם שכנתה מצפון.

המינוי של לולה התקבל בקורת רוח מצד שותפתה של מפלגת העובדים בממשלה: המפלגה הקומוניסטית של ברזיל ((PCdoB. המפלגה אף קראה לקיים הפגנות המוניות כדי "לעצור את ניסיונות ההדחה והפיכה של הימין הניאו-ליברלי נגד הממשלה הנבחרת ובניגוד לרצון העם".

מאות אלפים יצאו לרחובות בסוף השבוע שעבר בקריאה לפרישתה של  הנשיאה דילמה רוסף. זו הייתה המחאה הגדולה ביותר בגל ההפגנות נגד הממשלה, שנחלש בשנה שעברה אך התגבר פעם נוספת בעקבות חקירת השחיתות בסביבתה הקרובה של רוסף. בין המפגינים: תושבי השכונות האמידות ובני שכבות הביניים המבוססות. יש בין המפגינים שקראו לצבא "לעשות סדר", במילים אחרות: לבצע הפיכה צבאית.

חרף התמיכה של פלג קומוניסטי אחד והתמיכה המסויגת של איגודים מקצועיים בממשלה, של התאחדות הסטודנטים ושל תנועת האיכרים ללא האדמה הגדולה, המפלגה הקומוניסטית הברזילאית (PCB) שאינה תומכת בממשלה, סבורה שיש להקים חזית נגד ממשלת מפלגת העובדים ונגד הבורגנות ומפלגותיה. עמדה דומה הציגה המפלגה הקומוניסטית המהפכנית ((PCR.

אפרים דוידי

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב