מחאות המוניות בארגנטינה בעקבות 'היעלמותו' של פעיל זכויות האינדיאנים לאחר הפגנה

זה יותר מחודש חלף מאז נראה לאחרונה פעיל הזכויות העמים המקוריים הארגנטיני סנטיאגו מלדונדו, שנעלם אחרי עימותים בין שוטרי משמר הגבול במהלך הפגנה נגד פינויים של בני הקהילה הילידית מפוצ'ה באזור פטגוניה. בני המפוצ'ה, המפוזרים בין דרום ארגנטינה ודרום צ'ילה, הפגינו בחווה ענקית (9,000 קמ"ר או כשני שליש משטח הנגב) השייכת לחברת ההלבשה האיטלקית בנטון.

היעלמותו הובילה למחאה נרחבת של 250 אלף אזרחים, שמחו בכיכר מאיו שבבואנוס איירס ביום שישי האחרון נגד מה שמזכיר לרבים את הימים האפלים של החונטה הצבאית ששלטה בארגנטינה בין השנים 1976-1983. עשרות הפגנות נוספות נערכו ברחבי המדינה.

3

"איפה סנטיאגו מלדונדו? הממשלה אחראית לגורלו", כרזה של המפלגה הקומוניסטית והנוער הקומוניסטי בהפגנה שנערכה בסוף השבוע שעבר בבואנוס איירס (צילום: נואסטרה פרופואסטה)

בני משפחתו חוששים שכוחות הביטחון עצרו את מלדונדו מבלי לחשוף מה עלה בגורלו או היכן מוחזק הפעיל בן ה-28, אך ממשלת הימין במדינה הדרוםאמריקנית טוענת כי אין עדויות לכך שיש לכוחות הביטחון קשר למקרה. הצלקות מתקופת המשטרים הצבאיים ששלטו במדינה טרם הגלידו. כ-30 אלף פעילי שמאל, אנשי רוח, סטודנטים ועיתונאים "נעלמו" באותן שנים חשוכות, במסגרת המלחמה המלוכלכת שניהלו הדיקטטורות הימניות ברחבי היבשת, בתמיכתה של ארצות הברית.

"חזרנו אחורה 40 שנה, אני לא יכולה לקבל את זה", אמרה רוזה רוזנבליט, בת ה-98, סגנית ארגון זכויות האדם "הסבתות של כיכר מאי" לעיתון "פאחינה 12". בתקופת הדיקטטורה, היא צעדה בכל שבוע בכיכר שבבירה בואנוס איירס, הסמוכה לארמון הנשיאות, יחד עם נשים אחרות שדרשו לדעת מה על בגורלן ילדיהן ונכדיהן. "המדינה אחראית להיעלמותו של סנטיאגו", אמרה טאטי אלמיידה, פעילה בארגון "אימהות כיכר מאיו".

ארגוני זכויות אדם, איגודים מקצועיים, אגודות סטודנטים יחד עם מפלגות השמאל ובהן הקומוניסטית, קראו לממשלת ארגנטינה לערוך חקירה עצמאית סביב היעלמותו. בחודש שעבר, הוועדה להיעלמויות כפויות של האו"ם הפצירה ברשויות לנהל חיפושים נרחבים כדי לברר מה עלה בגוגרלו של מלדונדו. "כשמישהו נעלם, לא משנה תחת אילו נסיבות, השעון מתקתק, במיוחד כשאותו אדם הועלם בידי כוחות הביטחון", נמסר מארגון משמר זכויות האדם.

בממשלה התגוננו ודחו את הטענות להיעלמות כפויה של מלדונדו. הנשיא הניאוליברלי מאוריסיו מקרי, שיפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקורו בבואנוס איירס ביום שני הקרוב, תקף את המחאה ההמונית ואמר כי מתקיימים חיפושים אחריו של הפעיל.

ברשתות החברתיות פתחו בקמפיין נרחב כדי לדעת מה עלה בגורלו של הפעיל, עם השאלה: "איפה סנטיאגו מלדונדו?". הקריאה נשמעת בעת תכנית רדיו וטלוויזיה, בתחילת השיעורים בבתי הספר ובאוניברסיטאות ואף בהצגות תיאטרון וקונצרטים. הסיסמא מתנוססת ברחובות רבים בערי ארגנטינה.