מחאות במרכז אמריקה בעקבות הרצח של המנהיגה החברתית ברטה קסרס

הפגנות פרצו במדינות מרכז אמריקה ביומיים האחרונים בעקבות הרצח בהונדורס, ביום חמישי האחרון, של המנהיגה החברתית ברטה קסרס. המחאות העימותים פרצו על אף שנשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס הבטיח לאתר ולהעניש במהירות את רוצחיה של קסרס. על פי ידיעה ברשת הטלוויזיה "טלסור", המשטרה מסרה הבוקר (שבת) שנעצר חשוד ברצח. כישלונן של הרשויות להגן על הפעילה, שקיבלה איומים רבים על חייה, עורר זעם בהונדורס. בין היתר השליכו סטודנטים אבנים באוניברסיטת הונדורס, השוכנת בבירה טגוסיגלפה. בתגובה ירו כוחות משטרה במקום גז מדמיע.

ברטה קסרס בת ה-43, מורה במקצועה, נרצחה בידי שני גברים בביתה בעיר לה אספרסנסה, שנמצאת במרחק של 180 קילומטרים ממערב לטגוסיגלפה. יצוין שקסרס יחד עם תומאס גרסיה הקימו את מועצת העמים המקוריים של הונדורס ((COPINH המייצגת את כלל השבטים הילידים במדינה המרכזאמריקאית. גרסיה נרצח על ידי כוחות הביטחון במהלך הפגנה ב-2013.

2016-03-05_185559

מפגינות בהונדורס עם תמונותיה של ברטה קסרס, אתמול (צילום: טלסור)

קסרס הובילה במשך עשור מאבק נגד בניית סכר אגואה זארקה בנהר גואלקארקה המקודש לבני הלנקה – שבט אינדיאני המתגורר בדרום מערב הונדורס. הקמפיין כלל הפגנות, הגשת תלונות משפטיות נגד הפרויקט, ארגון מפגשים קהילתיים והצגת הנושא לארגונים בינלאומיים המתמחים בזכויות אדם. קסרס אף התנגדה להקמת בסיס של צבא ארה"ב על שטחי הלנקה.

תחילה דיווחה המשטרה על האירוע כ"ניסיון שוד שהסתבך". אך משפחתה של קסרס סבורה כי הרצח הוא התנקשות שהוזמנה על ידי אנשים המעורבים בפרויקט הסכר. תומכיה של קסרס חוששים מטיוח הרצח, ואתמול נאספו עשרות בני אדם מחוץ לחדר המתים שבו נבדקת גופתה, ודרשו צדק. בנוסף לזעם על הרשויות בהונדורס, רצח קסרס עורר ביקורת על ממשלת ארה"ב בשל תמיכתה בממשלה שעלתה לשלטון בהפיכה, ושמאז מקדמת בניית שורה של סכרים שנויים במחלוקת. תחת ממשלת הימין המכהנת הפכה הונדורס למדינה שבה נרצח המספר הגדול ביותר של פעילים סביבתיים, חברתיים ושל איגודי העובדים.