מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הלבנונית: המצב נפיץ ועלול להידרדר למלחמה

בחודש מאי יתקיימו בלבנון בחירות לפרלמנט. לקראת הבחירות, ראיין כתב העיתון הצרפתי "הומניטה" פייר ברבנסי את מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, חנא ח'ריב, על המצב במדינה והאתגרים הניצבים בפני השמאל. ח'ריב תקף בריאיון את השיטה הפוליטית המתבססת על הפרדה עדתית וגינה בחריפות את ההתערבות הזרה בענייניה הפנימיים של מולדתו.

2018-03-03_211941

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, חנא ח'ריב (צילום: הומניטה)

איך אתה מסביר את הפליקפלאק של ראש הממשלה סעד חרירי: התפטרותו בעת ביקורו בסעודיה וחזרה לתפקיד עם שובו לביירות?

אפשר להסביר את התפטרותו של חרירי על רקע המשטר הפוליטי הקיים בלבנון והקשור במעצמות האזוריות. לכל אדם פוליטי יש פטרון מחוץ ללבנון. חרירי עשה מה שביקשו פטרוניו. זהו מעשה משפיל עבור כל לבנוני, וזה יכול לקרות לכל פוליטיקאי מקומי. אגב, בעבר היו אלה הסורים שמשכו בחוטים. שורש הבעיה נעוץ במשטר הפוליטי הלבנוני: זה משטר של הפרדה עדתית בו שולטות קבוצות אוליגרכיות חזקות. כל הצעדים הפוליטיים והכלכליים המשמעותיים שאותן קבוצות נוקטות קשורים באינטרסים של מדינות זרות.

המפלגה הקומוניסטית היא הכוח הפוליטי היחיד שאינו מאופיין עדתית. כיצד ביכולתכם לפעול במסגרת המשטר הפוליטי הקיים?

אנו מתמודדים בכמה חזיתות. קודם כל ישנה השאלה הלאומית. אנו מגִנִּים על לבנון מול התוקפנות הישראלית ומול כל הכוחות הזרים. אין לשכוח שאנו מפלגה שהתנסתה בהתנגדות פעילה נגד הכיבוש הישראלי בדרום לבנון. חיזבאללה הצטרפה מאוחר יותר. אנו דורשים מדינה חילונית, דמוקרטית ועצמאית, ומזה כ-75 שנה נאבקים למענה.

החוב של לבנון עולה על 160% מהתוצר, והשחיתות פשתה בכל מנגנוני המדינה. השירותים הציבוריים אינם מתפקדים. מלחמת האזרחים הסתיימה לפני כ-30 שנה, אבל טרם שוקמה מערכת החשמל וחברת החשמל אינה יכולה להבטיח אספקת חשמל סדירה במשך כל היום, כל השנה. אי אפשר לשתות מי ברז, ומערכת החינוך אינה עונה לצרכי ילדינו. נוסף לכך, ללבנון בעיות סביבתיות קשות: זיהום האוויר, הקרקע והים והיעדר מערכת תברואה מתפקדת. נכון, מדי כמה שנים מתכנסים בפאריס ה"מדינות התורמות". אבל מכל ההתכנסויות שנערכו במהלך שנים רבות לא חשנו כל שינוי לטובת העם הלבנוני. אלה אינן תומכות בשיקום לבנון. אלה ישיבות של מועצת המנהלים שמחליטה איך להשתמש בהלוואות שמקורן לרוב בצרפת או בסעודיה.

משך שש השנים האחרונות התעצמה המחאה החברתית והמעמדית. הבעיות החברתיות הקשות של העם הלבנוני הן המקור למחאות. כאשר כיהנתי כמנהיג באיגודים מקצועיים, הובלתי הפגנות של כ-100 אלף עובדים שלא היו מסוגלים להתקיים בכבוד.

מהי עמדת המפלגה לקראת הבחירות לפרלמנט שיתקיימו ב-6 במאי?

נשתתף בבחירות על אפם וחתמם של הכוחות העדתיים. נשתתף בבחירות ברשימות רחבות ובהן נציג מועמדים עצמאיים, נשים, פעילי באיגודים מקצועיים ובתנועות חברתיות. אנו מנסים כעת לאחד את כל הכוחות החילוניים וכוחות השמאל. לאחרונה קיימנו מפגש בביירות בו לקחו חלק נציגיהם של כ-30 תנועות וארגונים על מנת למצות את המשותף, לגבש מצע ובו ההתחייבות למאבק ללא פשרות במשטר הפוליטיעדתי, להגנה על זכויות האדם והאזרח ולשמירת הסביבה. בהמשך לאותן מחאות והפגנות שציינתי קודם נוצרה תנועה אזרחית רחבה, אך היא זקוקה לארגון ולמצע. אנו מעוניינים לעשות שימוש בבחירות הקרבות על מנת להתארגן ולארגן את האופוזיציה האזרחית והחברתית החדשה, אף מעבר לבחירות הקרובות.

בפברואר ביקר בלבנון מזכיר המדינה של ארה"ב, רקס טילרסון. זה ביקור נדיר. האם פירוש הדבר שממשל טראמפ מתעניין כעת יותר בנעשה בלבנון? מה עשה טילרסון בביירות?

ארה"ב וישראל חוששות שהמנצח הגדול בבחירות הקרובות יהיה החיזבאללה. תוצאה כזו עלולה להוביל לפיצוץ רבתי במדינה ובאזור. כל התסריטים אפשריים: פיגועים רצחניים, מעשי הרג ואפילו מלחמה. טילרסון גם מתעניין במקורות האנרגיה המצויים בחופי לבנון או במימיה הכלכליים. ישנה סכנה להידרדרות למלחמה שמקורה בישראל ובעידוד סעודי. לאחרונה הפילו טילי נ"מ מטוס ישראלי בשמי סוריה. גם בלבנון יש טילי נ"מ ואף הם מסוגלים להפיל מטוס ישראלי. חיל האוויר הישראלי נוהג להפר את הריבונות הלבנונית ואף לתקוף את סוריה באמצעות מטוסים החגים מעל לבנון.

זו חבית נפץ העלולה להתלקח בכל רגע. טילרסון הזהיר את נשיא לבנון, מישל עאון, מתוצאות בבחירות "שלא יישאו חן בעיני הישראלים". על כך הגיב עאון שבסוריה ובלבנון ישנם טילי נ"מ רבים המוכנים לשיגור. דיאלוג זה מעיד על רמת המתחים והלחצים העכשווית באזור. המצב באזור נפיץ במיוחד.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב