מדינת ישראל דוחה בקשות מקלט של פליטי אריתריאה וסודן ללא בדיקה

החל ב-1 בספטמבר 2015 החליטה מדינת ישראל לדחות על הסף את כל בקשות המקלט של אריתראים וסודנים, פרט ליוצאי דרפור. כך נטען בדו"ח מיוחד שפרסם הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי לזכויות אדם אמנסטי. מתוך 43,186 מבקשי מקלט החיים בישראל כיום, רק 2,200  נכנסו לישראל במהלך שנת 2015, הרוב המוחלט צפויים להידחות על הסף מבלי שבקשותיהם ייבחנו . מתחילת אכיפת מדיניות זו ועד סוף מארס השנה נדחו על הסף כבר יותר מ-500 בקשות למקלט.

2016-04-27_211832

לדברי אמנסטי, ההדרה המכוונת של המדינה את האריתראים והסודנים ממנגנון המקלט הישראלי, כפי שעולה מהדו"ח, היא הסיבה לכך שאריתראים וסודנים טרם הגישו בקשות מקלט או מגישים אותן רק כיום, כעבור שנים ממועד כניסתם לישראל. כיוון שהדרה זו היא פרי מדיניות המדינה, היא נושאת באחריות להגשה המאוחרת של בקשות המקלט ולכן אינה רשאית לדחות את הבקשות על הסף. דחייה על הסף של בקשות המקלט שוללת באופן שרירותי וגורף את זכותם של האריתראים והסודנים בישראל למקלט ולזכויות הנובעות מאותו מעמד. כפי שהדו"ח חושף מטרתה היחידה של מדיניות נפשעת זו של ממשלת הימין לדחיית בקשות מקלט על הסף, היא להכשיר את גירושם של האריתראים והסודנים למדינות שלישיות באמצעות הטענה כי הם אינם מבקשי מקלט. לדברי הארגון "מדובר בחציית קו אדום".

עוד נמסר מאמנסטי כי המדינה חייבת לחדול לאלתר מדחיית בקשות המקלט על הסף, לבטל את מאות הדחיות שכבר הונפקו, ליידע ולהנגיש את כל המידע הנחוץ להגשת בקשות מקלט בכתב ובעל פה ובשפות המובנות לאוכלוסיה. על המדינה להתחיל לבדוק ולהכריע בכל בקשה לגופה באופן ענייני, ללא משוא פנים ובהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים.

לקריאת הדו"ח המלא בעברית (25 עמודים) לחצו כאן.