מאה אלף עובדים זועמים הפגינו במרכז בריסל נגד ממשלת הימין הניאו-ליברלית

מאה אלף עובדים צעדו אתמול (רביעי) ברחובות המרכזיים של בירת בלגיה, בריסל, בהפגנה המונית נוספת נגד המדיניות הכלכלית והחברתית של ממשלת הימין. על כך מוסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה". יו"ר מפלגת העובדים, פטר מרטנס, מסר לעיתונאים "בעבר רוב המוחים בשאלות המעמדיות היו עובדים ותיקים או גמלאים כעת מצטרף אל המחאה המעמדית דור חדש וצעיר של עובדים והם עושים זאת בצורה המונית".

מפלגת העובדים של בלגיה (PTB-PVDA) – המגדירה את עצמה כמפלגה מרקסיסטיתלניניסטית, אף הקימה במה גדולה דרכה עברו רבבות מפגינים ובאמצעותה הפיצה את מסרי המפלגה. המפלגה זכתה במאי אשתקד ולראשונה בתולדותיה בייצוג בפרלמנט הבלגי – הביעה תמיכה מלאה בהפגנה ובמטרותיה, וגייסה את כל חברי המפלגה להצלחתה. המפלגה גיבשה תכנית כלכליתחברתית חלופית, אשר הופצה בקרב המפגינים והוצגה בפרלמנט. במרכז התכנית: ביטול כל הקיצוצים בשירותים החברתיים והפגיעות בתנאי העובדים, ויצירת מקומות עבודה חדשים במגזר הציבורי, בייחוד בתחומי החינוך והבריאות, אשר יסייעו להפחתת האבטלה בקרב הצעירים וישפרו את רמת השירות לאזרחים. צעדים אלו ימומנו באמצעות ביטול רכישות הנשק המתוכננות והפסקת הטבות המס למעסיקים, ובאמצעות הטלת "מס מיליונרים" על המיאון העליון.

2015-10-08_162219

אלפי עובדי רכבת לקחו חלק בהפגנה שנערכה אתמול במרכז בריסל (צילום: שבועון סולידר)

אין זו הפעם הראשונה בה עובדים רבים יוצאים לרחובות בריסל כדי להיאבק במדיניות הממשלה. בדצמבר אשתקד שותקה בלגיה כמעט לחלוטין בשביתה כללית, שהתקיימה ביוזמת האיגודים המקצועיים. השביתה הייתה נקודת שיא בשורת צעדי מחאה, שארגנה ועדה מתאמת של כלל ארגוני העובדים בבלגיה – לא רק של האיגודים המקצועיים המזוהים עם הסוציאליסטים, אלה גם של אלה המזוהים עם הליברלים ועם הנוצריםדמוקרטים. ארגוני העובדים מוחים זה שנה נגד מדיניות הקיצוצים והצנע שהכריזה ממשלת הימין החדשה של בלגיה, לה שותפות המפלגה הליברלית, הנוצריםדמוקרטים והמפלגה הפלמית הלאומנית.

עם הקמתה באוקטובר 2014, הכריזה הממשלה על כוונתה לנקוט בשורה של צעדים ניאוליברליים קיצוניים, וביניהם: קיצוצים משמעותיים בתקציבי החינוך, הרווחה והתרבות, פיטורים במגזר הציבורי, ביטול ההצמדה למדד של שכר העובדים בשנת התקציב הקרובה, והעלאת גיל הפרישה של העובדים מ-65 ל-67. בין תוצאותיה הצפויות של מדיניות זו: העלאת שכר הלימוד השנתי לסטודנטים מ-620 ל-890 יורו, פגיעה בתקציבי מחקר לאוניברסיטאות, הורדת הקצבאות וצמצום ההכשרות המקצועית למובטלים צעירים, סגירת מעונות יום לפעוטות, העלאה של תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ועוד. צעדים אלו צפויים לפגוע קשות בציבור הנשים העובדות, ויותר מכך – בצעירים הבלגים, אשר למעלה מ-20% מהם אינם מצליחים למצוא עבודה.

במקביל, הודיעה הממשלה על הטבות מס שונות לחברות הגדולות לשם "עידוד יצירת מקומות עבודה חדשים", וכן הודיעה על רכישה של 40 מטוסי קרב מסוג אף-35 מתוצרת ארה"ב, בעלות של 6 מיליארד יורו. תנועות השלום המתנגדות לרכישת הנשק, ציינו כי ביטול רכישת מטוס אחד בלבד ייתר את ההעלאה המתוכננת בשכר הלימוד לסטודנטים. בנוסף, רכישה זו משמעותה הגברת המעורבות הצבאית של בלגיה, החברה בנאט"ו, באזורים שונים בעולם.

איגודי העובדים הבלגים לא חיכו עד שהממשלה תתחיל ליישם את תוכניותיה, וארגנו בבריסל ב-6 בנובמבר 2014 הפגנה המונית, בה השתתפו בין 150,000 ל-200,000 עובדים. לאחר מכן הוכרזה שורה של שביתות במחוזות השונים של בלגיה מדי שבוע, אשר הגיעה לשיא בשביתה הארצית הכללית. האיגודים המקצועיים דיווחו על התגייסות נרחבת של ציבור העובדים לשביתה, שהיא הגדולה ביותר במדינה מאז שנות ה-60.