טריבונל ראסל עומד לדון על מצבו של העם הפלסטיני שתחת כיבוש ישראלי

טריבונל ראסל הבינלאומי עומד להתכנס שוב, הפעם כדי לדון על מצבו של העם הפלסטיני שתחת כיבוש ישראלי.  הפילוסוף הנודע המנוח ברטרנד ראסל הקים את הטריבונל הראשון שלו – על פשעי המלחמה של האימפריאליזם האמריקאי בוייטנאם בשנת 1967 – לקידום נושא זכויות האדם. כל טריבונל מאז (נערכו חמישה) עסק בהיבט אחר של הפרות זכויות האדם.

ראסל היה פציפיסט מצעירותו, ובמהלך מלחמת העולם הראשונה נכלא בשל כך לחצי שנה. לאחר מלחמת העולם השנייה הוא פעל רבות לפירוק המעצמות, ארה"ב וברה"מ, מנשק גרעיני; ובשנת 1961 נכלא שוב, משום שארגן שביתת שבת נגד הנשק הגרעיני. בשנת 1950 זכה ראסל בפרס נובל לספרות "כאות הוקרה על כתיבתו המיוחדת ועל פועלו למען חופש המחשבה". כעבר 13 שנה, ב-1963, הוא זכה בישראל בפרס ירושלים – והפך לראשון שזכה בפרס זה. 

בנוסף לכתיבתו המדעית (ממנה תורגם לעברית ספרו "בעיות הפילוסופיה"), עסק ראסל בכתיבה פילוסופית, ורבים מספריו בתחום זה תורגמו לעברית: "כיבוש האושר", "בשבח הבטלה", "עקרונות השיקום החברתי", "הנישואין והמוסר", "הסמכות והיחיד", "ניצחון ולא בנשק" ועוד.

על הקמת "טריבונל ראסל" על פלסטין, נמסר במסיבת עיתונאים שנערכה בבלגיה בשבוע שעבר בראשות סטפאן הסל, דיפלומט צרפתי ממוצא יהודי שנמנה עם כותבי האמנה לזכויות האדם של האו"ם. בין היתר הצטרפו ליוזמה הבמאי הבריטי קן לואץ', החוקר השוויצי ז'אן זיגלר והמו"ל והסופר הצרפתי פרנסוה מספרו. כמו כן, הצטרפו ליוזמה ליילה שאהיד, נציגת הרשות הפלסטינית באיחוד האירופאי ונורית פלד, פעילת שלום ישראלית.

במסיבת העיתונאים נמסר כי בדומה לטריבונל ראסל לפשעי האמריקאים בווייטנאם, גם בישיבות שיתקיימו בחודשים הקרובים, הסוגיה שתעמוד במרכז הדיונים הוא הכיבוש הישראלי לאור החוק הבינלאומי. עוד מתכוונים יוזמי הטריבונל לדון על "אחריות הקהילה הבינלאומית על המשך שלילת זכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית". לשם קידום הטריבונל הוא יזמן עדים ויוקמו ועדות מקומיות לתמיכה בפעולתו. כבר עכשיו הודיעו קבוצות בבריטניה, בלגיה, צרפת, שוויץ, אוסטריה, הולנד, דרום אפריקה, אירלנד, אלג'יריה, אוסטרליה, איטליה, מצרים וכמובן הרשות הפלסטינית וישראל על נכונותן להצטרף ליוזמה.

בדבר פרטים נוספים: www.russelltribunalonpalestine.com