ח"כ חנין לביבי: הימנע מאישור עסקת וודסייד

ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, פנה הבוקר (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו נוכח הפרסומים על התקדמות לעבר חתימה על עסקת וודסייד –חברה רב לאומית אוסטרלית – לרכישת 25% מהזכויות במאגר לוויתן, בבקשה כי יתערב למניעת העסקה בטרם גיבוש רגולציה שתבטיח את האינטרס הציבורי. לדבריו: "אין צורך להכביר במילים על החשיבות שבניהול מאגרי הגז שנמצאו אל מול חופי ישראל בידי המדינה וההשלכות רבות המשקל להחלטות הממשלה בנושא הגז על אוצר המדינה, כמו גם, על הסביבה, בריאות הציבור והביטחון האנרגטי של ישראל.

 2014-04-13_193647

ההחלטות המתקבלות בנושא הגז הן החלטות שמגלמות בתוכן עשרות מיליארדים של דולרים, סכומים חריגים שאין הרשויות רגילות להתמודד איתם. סכומים עצומים אלו מחייבים לקבל החלטות זהירות, המבטיחות את האינטרס הציבורי, ואשר עוברות תהליך חקיקתי בכנסת באופן שקוף בשיתוף הציבור. כך לדוגמא, לאחרונה נודע על פי פרסומים בתקשורת, כי כמות הגז במאגר לוויתן נמוכה באחוזים ניכרים מזו שעליה הסתמכה החלטת הממשלה בנוגע לעתודות המיועדות לייצוא. לדבריו "החלטה כזו המבוססת על תשתית עובדתית שגויה פוגעת באינטרס הציבורי ומהווה החלטה לקויה ויש להסיק מכך על החשיבות בגיבוש מידע עצמאי שאינו מסתמך על חברות הגז ועל הצורך בגיבוש רגולציה רחבה בכנסת. הדחיפות בקבלת החלטות מושכלות תוך שיתוף הציבור והליך חקיקתי מוסדר הינו בעיקר בנוגע למדיניות המס על ייצוא הגז, החובות הסביבתיות אשר יחולו על מאגרי הגז, תנאי הזיכיון של מאגר לוויתן (אשר הוסדרו כביכול בשטר החזקה וזאת באופן המוסתר מהציבור ומרשויות המדינה הרלבנטיות) והטלת פיקוח על מחיר הגז בשוק המקומי".

ח"כ חנין הדגיש "למרות הדחיפות, אין לקבל החלטות נמהרות המעניקות הבטחות שלטוניות לחברת גז כזו או אחרת, קל וחומר לחברת גז זרה אשר מפעילה מכבש לחצים בלתי לגיטימי על פקידי הציבור בטרם חתימתה על הסכם לקבלת רבע ממאגר הגז הלוויתן אשר על פי חוקי המדינה הינו בבעלות הציבור. סור להיכנע לדרישות חברת הגז וודסייד, חברה אשר מנסה להכתיב לממשלה את המדיניות, חברה שאין לנו כל ידע בנוגע לחובות הסביבתיות אשר יחולו עליה, ואשר ככל הנראה, אין בהכנסתה לשוק המקומי לתרום לתעסוקה ולפיתוח התעשייה בישראל. אני דורש לא לאשר את העסקה עם וודסייד וזאת בטרם גיבוש רגולציה שקופה וודאית המבטיחה את אינטרס הציבור בשימוש משאבי האנרגיה לטווח הרחוק".