ח"כ חנין דורש לחקור מותם של עשרות עובדי חקלאות תאילנדים

בשנה האחרונה ביקרו ארגון "קו לעובד" בעשרות משקים ברחבי הארץ שבהם עובדים פועלי חקלאות זרים. לדברי אנשי הארגון, כמעט בכל ביקור כזה עולות טענות על תנאי העבודה והשכר. לצד זאת, בחלק מהמקומות מתלוננים העובדים על חשיפה לחומרי ריסוס ללא אמצעי הגנה וללא הדרכה, כחלק מעבודת ההדברה. על פי נתונים שפורסמו אתמול (שלישי) ב"הארץ", ארגון "קו לעובד" העביר בשנה האחרונה למשרד הכלכלה כ–40 תלונות של עובדים זרים בחקלאות, המספרים כי נחשפו לחומרי ריסוס ללא אמצעי הגנה נאותים, או ללא קבלת הדרכה בנושא. במשרד הכלכלה, האמון על אכיפת בטיחות העובדים, טוענים מנגד כי מדי שנה מתקבלות 10–15 תלונות בלבד הנוגעות לסוגיות בטיחות ובריאות של עובדים זרים בחקלאות, וכי כולן נבדקות. עם זאת, כשנשאלו מה אירע לבסוף במקרים שנבדקו, לא פירטו במשרד על תוצאות הטיפול בתלונות שהוגשו.

2014-04-02_222502

עובד חקלאות תאילנדי (צילום: אסף פרידמן)

יתרה מזאת, במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית שבמשרד מועסקים כיום רק כ–20 מפקחים, האחראים על תחום החקלאות בכל רחבי הארץ. לדברי גורם במשרד הכלכלה, העומס עליהם אינו מאפשר חקירה של המקרים או אכיפה של ממש. עוד מתברר כי בשלוש השנים האחרונות לא פסלה רשות האוכלוסין וההגירה שבמשרד הפנים אף לא מעסיק אחד של עובדים זרים על רקע פגיעה בבטיחות העובדים. ברשות אומרים כי לא התקבל בנושא זה שום מידע ממשרד הכלכלה, כלומר שלא הועברה אליהם שום תלונה מהגורמים במשרד.

התלונות שהעביר "קו לעובד" למשרד הכלכלה מתבססות על ביקורים שערכו אנשי הארגון במושבים ובקיבוצים אצל עובדים זרים, בעיקר מתאילנד. עיון בתלונות מגלה דפוס שחוזר על עצמו. "העובד עוסק במסגרת עבודתו בעבודות ריסוס, דבר הדורש הכשרה, אך המעסיק מעולם לא תדרך אותו כיצד לבצע את העבודה בצורה מוגנת, והעובד נאלץ לספק לעצמו כפפות ומסכה לפנים", נכתב בתלונה על מעסיק ממושב ליד זיכרון יעקב. בתלונה אחרת, שהגיש הארגון בשם כ–15 עובדים במושב בנגב הצפוני, נכתב כי הם "משתמשים בחומרי הדברה על בסיס שבועי, כ–12 שעות בממוצע בשבוע. העובדים מעולם לא הודרכו ונדרשו לקנות לעצמם מסכות בד להגנה מפני הכימיקלים. שום אמצעי מיגון לא סופקו להם".

בכתבה שהתפרסמה ב"הארץ" בסוף השבוע התייחסה בין השאר גם למקרה של פאנומפראי פרוממאלי, בן 40 מצפון מזרח תאילנד, אשר מת לפי כשבוע בבית החולים סורוקה בבאר שבע. לדברי חבריו של פרוממאלי, הוא עבד בריסוס פלפלים ועגבניות, אך לא השתמש במסכת מגן בנימוק ש"אי אפשר לנשום איתה בחממות". יש לציין כי לא ידוע על קשר בין פעולות ההדברה למותו של פרוממאלי. לא נעשתה נתיחה בגופתו, והסיבות המדויקות למותו לא ברורות. כמו כן, לא ידוע על קשר בין הדברה למקרי המוות של העובדים האחרים מתאילנד. השבוע קרא ח"כ דב חנין (חד"ש) לשרת הבריאות, יעל גרמן, להקים ועדה לבחינת מקרי המוות של העובדים הזרים בחקלאות. "מותו של פרוממאלי מצטרף לסטטיסטיקה הקשה של מקרי המוות הרבים בקרב מהגרי עבודה המועסקים בענף החקלאות בישראל. הנתונים המדאיגים מלמדים כי שליש מתוך 122 מקרי המוות שאירעו בחמש השנים האחרונות מוסברים באמצעות 'תסמונת המוות הלילי', ועוד 20% מהמקרים כלל לא מגיעים לנתיחה וסיבת מותם אינה ידועה", אמר חנין. לדבריו, "מותם של כל כך הרבה אנשים צעירים המגיעים לעבוד בישראל כחוק איננו עניין שניתן לעבור עליו לסדר היום. נתונים אלה מחייבים בדיקה מעמיקה של משרד הבריאות, ובעקבותיה טיפול בגורמי התמותה".