ונצואלה: הקומוניסטים קוראים לשקם את התנועה המהפכנית העממית בעקבות תוצאות הבחירות

חזית האופוזיציה הימנית והניאוליברלית זכתה במרבית מושבי הפרלמנט בבחירות הכלליות שנערכו בוונצואלה ביום ראשון, לראשונה מאז עלתה לשלטון המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת שהקים הנשיא המנוח הוגו צ'אבס לפני כ־16 שנה. יורשו של צ'אבס, הנשיא המכהן ניקולס מדורו, הודה בתבוסה, אך הבהיר כי ימשיך להיאבק למען מדינה המבוססת על עקרונות סוציאליסטיים. שעות ספורות אחרי סגירת הקלפיות הודיעה ועדת הבחירות כי קואליציית השולחן העגול לאחדות דמוקרטית (MUD) – הכוללת תנועות פוליטיות מהימין ומהמרכז־ימין – קיבלה 99 מתוך 167 המושבים באספה הלאומית, ואילו המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה קיבלה רק 46 מושבים. 22 מושבים טרם נקבעו והאופוזיציה אף עשויה לזכות ברוב של שנישליש, שיאפשר לה לחסום כלל את היוזמות של הנשיא הסוציאליסט ואף לחוקק חוק לעריכת משאל עם על מנת להדיחו. מדורו נבחר לנשיאות ב-2013 לקדנציה שאמורה להסתיים ב-2019.

2015-12-08_194043

נשיא ונצואלה בנאום לאומה לאחר פרסום תוצאות הבחירות (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

הנשיא מדורו, אמר בנאום לאומה כי הוא מקבל את תוצאות הבחירות, אך אינו מוותר על החזון של מדינה סוציאליסטית. "אני מרגיש שלם עם המצפון שלי כי כל מה שעשינו היה למען ההגנה על המדינה", אמר, "הפסדנו בקרב היום, אבל המאבק לבנות חברה סוציאליסטית חדשה רק מתחיל. צריך לראות את זה כסטירה לפני שמתחילים לעבוד". מדורו הסביר כי המדינה – הסובלת מאינפלציה של יותר מ־100% וממחסור במוצרים בסיסיים ב"מלחמה כלכלית" מצד יריביו והאימפריאליזם האמריקאי, והאשים כי האופוזיציה ניצחה בשל "אסטרטגיה שנועדה לערער את האמון הקולקטיבי בפרויקט הלאומי". "האופוזיציה בוונצואלה לא תצליח", אמר והדגיש "הגיע הזמן להפסיק את המלחמה הכלכלית נגד המדינה, לכבד את החוק, לכבד את חוקים כלכליים ואת רווחת החברה ולכבד את העם".

גם מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה, אוסקר פיגרה, התייחס לתוצאות הבחירות. הקומוניסטים הם שותפים למפלגתו של מדורו בסיעה מאוחדת בפרלמנט. "זו הזדמנות לחשבון נפש, וזו גם ההזדמנות עבור הכוחות המהפכניים של עם לחידוש ולשיקום התנועה, להעמקת התודעה המהפכנית", אמר פיגרה לעיתונאים. "לתנועה העממית המהפכנית בוונצואלה כח רב. תוצאות הבחירות לא מחקו את הישגיה ואת עוצמתה. עלינו מוטלת החובה ללמוד את הלקחים ולהתחיל מייד בפעולה למען חברה צודקת ושוויונית".